Specialfastigheter emitterar obligationer i Europa

Specialfastigheter emitterar två obligationer om 25 miljoner USD vardera med en 6,5-årig respektive 7-årig löptid på den europeiska obligationsmarknaden.
Emissionen görs som en Private Placement mot en japansk investerare.

– Genom emissionen diversifierar vi våra finansieringskällor. Vi säkrar valutarisken genom derivat och uppnår en totalkostnad i SEK som är lägre än vad som skulle vara möjligt på den svenska marknaden, säger Åsa Hedenberg, vd för Specialfastigheter.

Likviden kommer att användas till att refinansiera befintlig skuld samt finansiera kommande förvärv och investeringar.

Specialfastigheter har sedan tidigare ett svenskt upplåningsprogram.

Arrangör och rådgivare i transaktionen är Nomura Bank.

Denna information är sådan information som Specialfastigheter Sverige AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 december 2016 kl. 09.50.

Thony Eriksson
Finansförvaltare

Specialfastigheter äger och förvaltar flera av landets säkraste fastigheter, bland annat välkända anstalter, polisfastigheter, försvarshögkvarter och domstolar. Specialfastigheter ägs till 100 procent av svenska staten. Fastighetsinnehavet har en lokalarea på drygt 1,1 miljoner kvadratmeter och marknadsvärdet uppgår till drygt 21,6 miljarder kronor. Vi har cirka 130 medarbetare. Verksamheten bedrivs över hela Sverige med delat huvudkontor mellan Linköping och Stockholm.

Genom emissionen diversifierar vi våra finansieringskällor. Vi säkrar valutarisken genom derivat och uppnår en totalkostnad i SEK som är lägre än vad som skulle vara möjligt på den svenska marknaden.
Åsa Hedenberg, vd för Specialfastigheter