Standard & Poor’s bekräftar vårt höga kreditbetyg AA+

Kreditvärderingsföretaget Standard & Poor’s har den 19 december bekräftat Specialfastigheters rating AA+, ett kreditbetyg vi är ensamma om bland svenska fastighetsbolag.

Specialfastigheter har sedan 2005 haft kreditbetyg AA+ med stable outlook på lång sikt och A-1+ på kort sikt, samt kreditbetyget K-1 enligt Standard & Poor’s regionala skala.

Vi är oerhört glada över att vi fortsatt har ett av marknadens bästa kreditbetyg. Vi har en stor projektportfölj och står därmed inför omfattande investeringar. Vår goda rating borgar för fördelaktiga finansieringsvillkor vilket bidrar till fortsatt god lönsamhet, säger Åsa Hedenberg, vd på Specialfastigheter.

Åsa Hedenberg, vd, tel 010-788 62 01

Kristina Ferenius, vice vd/CFO, tel 010-788 62 11

Thony Eriksson, finansförvaltare, tel 010-788 62 37

Specialfastigheter äger och förvaltar flera av landets säkraste fastigheter, bland annat välkända anstalter, polisfastigheter, försvarshögkvarter och domstolar. Bolaget ägs till 100 procent av svenska staten. Fastighetsinnehavet har en lokalarea på drygt 1,1 miljoner kvadratmeter och marknadsvärdet uppgår till ca 26 miljarder kronor. Vi har cirka 150 medarbetare. Verksamheten bedrivs över hela Sverige med delat huvudkontor mellan Linköping och Stockholm. Mer information hittar du på www.specialfastigheter.se

Om oss

Specialfastigheter äger och förvaltar fastigheter med säkerhetskrav, som till exempel kriminalvårdsanstalter, domstolsbyggnader, polisfastigheter och försvarsfastigheter. Specialfastigheter ägs till 100 procent av svenska staten. Fastighetsinnehavet har en lokalarea på ca 1,1 miljoner kvadratmeter och marknadsvärdet uppgår till knappt 28 miljarder kronor. Verksamheten bedrivs över hela Sverige. Våra huvudkontor finns i Linköping och Stockholm.

Vi är oerhört glada över att vi fortsatt har ett av marknadens bästa kreditbetyg. Vi har en stor projektportfölj och står därmed inför omfattande investeringar. Vår goda rating borgar för fördelaktiga finansieringsvillkor vilket bidrar till fortsatt god lönsamhet.
Åsa Hedenberg, vd på Specialfastigheter