Nya forskningsresultat öppnar möjligheter för Sprint Biosciences VADA-projekt inom två former av barncancer

Sprint Bioscience AB (publ) meddelar idag att bolagets VADA-projekt har stärkts ytterligare genom en nyidentifierad möjlighet att adressera två former av barncancer. Aktuella vetenskapliga rapporter från oberoende forskargrupper visar att höga nivåer av det protein som VADA-projektet riktar sig mot (VRK1) är kopplat till dålig prognos i två barncancerformer: neuroblastom och Ewings sarkom. Detta ökar potentialen för VADA-projektet, ger möjlighet till ansökningar om särläkemedelsstatus och stärker Sprint Biosciences position i diskussionerna med möjliga licenstagare

Den senaste tiden har externa forskargrupper publicerat ett antal framsteg i förståelsen för VRK1-hämmares potentiella roll i behandlingen av de sällsynta men allvarliga cancerformerna neuroblastom och Ewings sarkom. Samtidigt har Sprint Bioscience fortsatt sitt interna arbete för att ta fram VRK1-hämmare med goda läkemedelsegenskaper och kunnat bekräfta de resultat som rapporterats i vetenskapslitteraturen om målproteinets roll vid DNA-skador på celler.

”VADA-projektet bedrivs för att ta fram cancerläkemedel som förstärker effekten av immunonkologisk terapi. strålbehandling och cellgifter. Målproteinet VRK1 har tidigare visat sig spela en roll i bland annat cancer i lever, njure och bukspottskörtel. Vi gläds åt att nya forskningsresultat nu öppnar möjligheter även inom två allvarliga cancersjukdomar som främst drabbar barn”, säger Martin Andersson, forskningschef på Sprint Bioscience.
I en artikel av bland andra Ricardo Pardal och Francisco Vega (ref. 1) visar forskargruppen att höga nivåer av VRK1 indikerar en dålig prognos i neuroblastom, en allvarlig form av barncancer. De visar även en mekanistisk koppling mellan en biomarkör i neuroblastom och aktivitet av VRK1-genen. Tidigare publikationer visar att Ewings sarkom – en annan form av barncancer som också karaktäriseras av höga VRK1-nivåer – är känslig för inaktivering av VRK1-genen både i in vitro- och in vivo-studier. Såväl neuroblastom som Ewings sarkom är klassade som särläkemedelsindikationer, vilket ger möjlighet till extra incitament och stöd i utvecklingen av nya behandlingar mot dessa sjukdomar.

I en nypublicerad artikel redovisas dessutom ytterligare data som stärker hypotesen att VRK1 är involverat i att initiera svaret på DNA-skador, och att det är den katalytiska aktiviteten hos VRK1-proteinet som är direkt involverad i det svaret.

En referenslista för de tre artiklarna som ger ytterligare stöd till konceptet bakom VADA-projektet återfinns nedan.

1. Colmenero-Repiso, A. et al. Identification of VRK1 as a new neuroblastoma tumor progression marker regulating cell proliferation. Cancers 12:3465, 2020.

2. Riggi, N. et al. EWS-FLI1 utilizes divergent chromatin remodeling mechanisms to directly activate or repress enhancer elements in Ewing sarcoma. Cancer cell, 26:5, 2014.

3. Garcia-González, R. et al. VRK1 phosphorylates Tip60/KAT5 and is required for H4K16 acetylation in response to DNA damage. Cancers 12:2986, 2020.

Martin Andersson, forskningschef, Sprint Bioscience
E-post: martin.andersson@sprintbioscience.com

Sprint Bioscience är en del av den nya svenska läkemedelsindustrin. Bolaget har målet att ta fram läkemedelskandidater till den globala läkemedelsmarknaden inom cancerområdet på ett mer tids- och resurseffektivt sätt. Bolaget har sitt säte i Stockholm med laboratorier i Huddinge. Sprint Bioscience-aktien är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market och handlas under kortnamnet SPRINT. Ytterligare information finns på bolagets hemsida; www.sprintbioscience.com.
Certified Advisor är FNCA Sweden AB ; +46 (0)8 528 00 399, info@fnca.se, www.fnca.se.

Taggar:

Citat

Vi gläds åt att nya forskningsresultat nu öppnar möjligheter även inom två allvarliga cancersjukdomar som främst drabbar barn.
Martin Andersson, forskningschef på Sprint Bioscience.