Sprint Bioscience bokslutskommuniké jan - dec 2014

Helåret 2014 samt fjärde kvartalet i sammandrag
• Rörelseresultatet för perioden uppgick till -11,3 Mkr (-4,2 Mkr) varav fjärde kvartalet utgjorde -2,7 Mkr (-1,4 Mkr)
• Resultat per aktie för perioden uppgick till -1,75 kr (-1,67 kr) varav fjärde kvartalet utgjorde -0,41 kr (-0,21 kr)
• Emissionen i samband med noteringen som fulltecknades tillförde bolaget 22,5 MSEK innan noterings och emissionskostnader
• Projektportföljen expanderades med ett flertal nya projekt
• Kommersialisering av MTH1 projektet initierades under året
• Den 7:e november upptogs Sprint Bioscience aktie till handel på First North. Redeye är bolagets certified adviser.
• I Vps34 projektet erhölls positiva data i en djurmodell av den svårbehandlade cancerformen, trippelnegativ bröst cancer
• Dr. Ravi Amaravadi blir Scientific Advisor åt bolaget
• Styrelsen kommer att föreslå årsstämman att ingen utdelning lämnas för 2014.

Händelser efter rapportperiodens utgång
Inga väsentliga händelser har ägt rum efter rapportperiodens utgång

Fjärde kvartalet
• Intäkter 632 (927) TSEK
• Rörelseresultat -2 650 (-1 323) TSEK
• Resultat efter skatt -2 701 (-1 380) TSEK
• Resultat per aktie* -0,41 (-0,21) SEK

Januari – december
• Intäkter 4 614 (7 537) TSEK
• Rörelseresultat -11 259 (-4 156) TSEK
• Resultat efter skatt -11 464 (-4 387) TSEK
• Resultat per aktie* -1,75 (-0,67) SEK

*= antalet aktier är beräknat på 6 544 636 stycken, vilket Sprint Bioscience har efter noteringen på First North den 7 november

VD HAR ORDET

Det är med glädje jag ser tillbaka på 2014. Det har för Sprint Bioscience varit ett intensivt år med både vetenskapliga och affärsmässiga framgångar. Genom ett målmedvetet arbete har vi i dag ett erkänt varumärke i läkemedelsbranschen. Vi har skapat ett kommersiellt tänkande som präglar hela organisationen och driver framgången i våra projekt.

Under hösten genomfördes en lyckad emission och listning på Nasdaq First North som gjort det möjligt för oss att ytterligare expandera och utveckla vår projektportfölj.

Inför noteringen på First North genomförde vi en spridningsemission om 22,5 mkr som fulltecknades. Nyemissionen tecknades till största delen av nytillkommande investerare men även till en betydande del av befintliga aktieägare som fortsätter att visa förtroende för vårt bolag. Vidare är det glädjande att flera i bolagets ledning, styrelse och anställda tecknade sig i nyemissionen. Därmed vill jag hälsa både våra befintliga och nytillkomna aktieägare välkomna till nästa fas i Sprint Bioscience utveckling där vi fortsätter bygget av Sprint Bioscience som ett framgångsrikt bolag inom den nya svenska läkemedelsindustrin.

Sprint Bioscience har två projekt som är tillgängliga för inlicensiering, Vps34 och MTH1. Under året initierade vi kommersialiseringen av MTH1-projektet. Detta projekt har fått ett oväntat stort intresse från läkemedelsbolagen. Vi har också haft positiv framgång i vårt projekt med autofagi-inhibitorer som riktar sig mot Vps34. Vi har utvecklat potenta substanser med goda läkemedelsegenskaper. I en djurmodell av trippelnegativ bröstcancer har vi framgångsrikt visat effekt från våra Vps34-inhibitorer med signifikant minskad tumörtillväxt. Vi är mycket glada att vi under hösten fick möjlighet att knyta Dr Ravi Amaravadi till oss som vetenskaplig rådgivare för vårt arbete i Vps34-projektet. Dr Amaravadi är en av autofagiforskningens nyckelpersoner och bedriver både klinisk och translationell forskning med fokus på autofagiinhibition som cancerbehandling. Vi värdesätter starkt Dr Aramavadis bidrag som diskussionspartner i vårt Vps34-projekt.

I både MTH1- och Vps34-projekten för vi samtal med flera läkemedelsbolag under sekretessavtal

Läkemedelsbranschen utvecklas alltmer mot att de stora aktörerna förlitar sig på att små och innovativa företag som Sprint Bioscience förser dem med idéer och projekt. Genom att Sprint Bioscience gjort sig känt som ett snabbfotat innovativt företag är bolaget nu i en position där verksamheten har goda förutsättningar att skapa värde för sina ägare.

Anders Åberg, VD, Sprint Bioscience
Tel: 0762-738 777

Denna information är sådan som Sprint Bioscience AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 februari 2015 kl. 08.30.

__________________________

Sprint Bioscience AB (publ) är en del av den nya svenska läkemedelsindustrin. Bolaget har målet att ta fram läkemedelskandidater till
den globala läkemedelsmarknaden inom cancerområdet på ett mer tids- och resurseffektivt sätt. Sprint Bioscience har sin verksamhet i
Stockholm. Sprint Bioscience-aktien är noterad på NASDAQ OMX First North listan och handlas under kortnamnet SPRINT.
Ytterligare information finns att hämta på bolagets hemsida; www.sprintbioscience.se. Certified Advisor är Redyey, www.redeye.se.

Sprint Bioscience │ Teknikringen 38A │114 28 Stockholm │ Sweden │ 46-(0)8-411 44 55 │info@sprintbioscience.com

Citat

Anders Åberg, VD Sprint Bioscience