Sprint Bioscience delårsrapport för januari – juni 2020

Sprint Bioscience AB (Nasdaq First North Premier Growth Market: SPRINT) publicerar idag sin delårsrapport för perioden januari – juni 2020. Den fullständiga rapporten finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Januari – juni – Finansiell sammanfattning

• Nettoomsättning under perioden uppgick till 11,3 (23,9) MSEK
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till -19,6 (-1,8) MSEK
  • Resultat efter skatt för perioden uppgick till -22,3 (-3,3) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning för perioden uppgick till -1,81 (-0,35) SEK

Andra kvartalet – Finansiell sammanfattning

• Nettoomsättning under kvartalet uppgick till 5,8 (19,3) MSEK
  • Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till -10,1 (4,9) MSEK
  • Resultat efter skatt för kvartalet uppgick till -12,5 (4,5) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning för kvartalet uppgick till -1,01 (0,47) SEK

Väsentliga händelser under perioden

• Den 30 april meddelade bolaget att en studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Science Advances presenterar prekliniska resultat som visar att Vps34 inhibitorn SB02024 kraftigt aktiverar immunförsvaret i tumörer av malignt melanom och kolorektalcancer med minskad tumörtillväxt som följd. Resultaten stödjer den fortsatta utvecklingen av SB02024 både som ett enskilt läkemedel och i kombination med andra immunonkologiska läkemedel.
  • Den 13 maj bemyndigade årsstämman styrelsen och den 22 maj beslutade styrelsen att genomföra en nyemission av units med företrädesrätt om cirka 48,5 miljoner kronor samt en riktad emission av teckningsoptioner till emissionsgaranter i företrädesemissionen. Samtidigt meddelande bolaget att bolaget tar upp en lånefinansiering om 10 miljoner kronor. Den 29 maj offentliggjordes prospekt för emissionen.
  • Den 11 maj meddelade bolaget att de beslutat att ansöka om korttidsarbete för Bolagets anställda. Arbetstiden kommer att sänkas till 40 procent från den 1 juni 2020 och sex månader framåt. Åtgärden vidtas för att stärka Bolagets finansiella uthållighet då den pågående covid-19-pandemin påverkat möjligheterna att i närtid ingå nya, intäktsgenererande partneravtal.
  • Den 13 maj meddelade bolaget att man efter en rad prekliniska forskningsframsteg i VADA-projektet har valt att offentliggöra projektets målprotein. Målsättningen är att utveckla läkemedelssubstanser som hämmar proteinet vacciniarelated kinase 1 (VRK1) i syfte att förstärka effekten av immunonkologisk terapi, strålbehandling och cellgifter. Bolaget bedömer att detta angreppssätt ger en unik position på marknaden för innovativa läkemedelsprojekt och kommer nu att initiera kontakter med potentiella samarbetspartner.
  • Den 14 maj inleddes utnyttjandeperioden för teckning av aktier i bolaget med stöd av teckningsoptioner av serie TO2 2019. En teckningsoption av serie TO2 2019 berättigade till teckning av en ny aktie och totalt tecknades 47 031 aktier, motsvarande en utnyttjandegrad om 4,38 procent. Slutligt utfall efter omräkning av teckningskursen och det antal aktier på grund av bolagets företrädesemission av units innebar att varje teckningsoption berättigar till teckning av 1,09 aktier till en teckningskurs per aktie om 7,54 kronor. Registrering av aktier hos bolagsverket skedde i juli.
  • Den 22 juni informerade bolaget att nyemissionen av units som beslutades av styrelsen den 22 maj 2020 avslutats. Utfallet visar att emissionen tecknades till 126% och totalt emitterades 2 939 400 units. Emissionslikvid före emissionskostnader uppgick till 48,5 MSEK. Styrelsen har även beslutat om en riktad emission av 2 016 667 teckningsoptioner av serie TO4 2020/2021 till emissionsgaranterna i företrädesemissionen som ersättning för deras garantiåtaganden. Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna i emissionen och till garanterna tillförs Bolaget ytterligare högst 40,9 miljoner SEK före emissionskostnader under Q1 2021.

Händelser efter rapportperiodens utgång

• Den 15 juli meddelades att Karin Almqvist har beslutat att lämna sin tjänst som CFO, men kommer att finnas kvar i bolaget till och med den 15 oktober 2020.
  • Bolaget meddelade den 1 juli att Petra Pharma, i enlighet med de möjligheter som ges inom parternas licensavtal, har överlåtit licensavtalet och det därmed följande samarbetsprojektet PIP4K2 till det nybildade bolaget Ravenna Pharmaceuticals, Inc. Ravenna Pharmaceuticals övertar därmed ansvaret för den fortsatta utvecklingen och de finansiella åtagandena gentemot Sprint Bioscience. Projektet syftar till att utveckla en ny typ av läkemedel mot leukemi.
  • Den 25 augusti meddelade bolaget att man från den 1 september kommer återgå till full kapacitet genom att avsluta det korttidsarbete som inleddes den 1 juni.

Jessica Martinsson, verkställande direktör, Sprint Bioscience
E-post: jessica.martinsson@sprintbioscience.com  www.sprintbioscience.com

Länk till rapporten: https://www.sprintbioscience.com/finansiell-information/finansiella-rapporter/

Denna information är sådan som Sprint Bioscience AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 augusti 2020, klockan 07.30 CET.

Sprint Bioscience är en del av den nya svenska läkemedelsindustrin. Bolaget har målet att ta fram läkemedelskandidater till den globala läkemedelsmarknaden inom cancerområdet på ett mer tids- och resurseffektivt sätt. Bolaget har sitt säte i Stockholm med laboratorier i Huddinge. Sprint Bioscience-aktien är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market och handlas under kortnamnet SPRINT. Ytterligare information finns på bolagets hemsida; www.sprintbioscience.com.
Certified Advisor är FNCA Sweden AB ; +46 (0)8 528 00 399, info@fnca.se, www.fnca.se.

Trots att pandemin orsakat en rejäl volatilitet på kapitalmarknaden kunde vi genomföra en övertecknad företrädesemission, vilken inbringade 48,5 miljoner SEK före transaktionskostnader
säger Jessica Martinsson, vd, Sprint Bioscience