Sprint Bioscience presenterar ett nytt läkemedelsprojekt för behandling av solida tumörer

Sprint Bioscience AB (publ) meddelar idag att bolaget har utökat projektportföljen med ännu ett läkemedelsprojekt för behandling av solida tumörer. Projektet går under arbetsnamnet DISA och syftar till att ta fram läkemedel riktat mot ett protein som är involverat i cellens system för att känna av cellulära skador. Behovet av nya effektiva cancerterapier är stort och de internationella läkemedelsbolagen visar ett allt större intresse för att samarbeta med forskningsintensiva, mindre företag kring potentiellt banbrytande projekt redan i preklinisk fas.

DISA-projektet syftar till att generera läkemedelskandidater som kan bli viktiga komponenter i framtida kombinationsbehandlingar med immunterapier eller strålterapier.

”Vi är mycket glada över att kunna presentera ännu ett projekt mot solida tumörer baserat på vår väletablerade process för tidig läkemedelsutveckling. Innovationshöjden i DISA-projektet är hög och vi ser goda möjligheter att generera läkemedelskandidater som kan erbjuda betydande synergier med andra cancerterapier”, säger Martin Andersson, forskningschef på Sprint Bioscience.

Normalt har celler flera kontrollsystem för att känna av om de är skadade. Dessa system kan antingen leda till att skadade celler begår ”självmord” (apoptos) eller att immunsystemet aktiveras för att städa bort cellerna. En avgörande egenskap hos cancerceller är att kontrollsystemen stängs av, vilket innebär att tumören kan fortsätta att växa ohämmat. Inom DISA-projektet har Sprint Bioscience identifierat ett specifikt målprotein som visat sig spela en viktig roll i cancercellernas förmåga att undvika attacker från immunsystemet. Förhöjda nivåer av detta protein förekommer i en rad cancerformer och är korrelerade till sämre aktivering av immunsvaret. Genom att hämma målproteinet kan cellerna återfå sin förmåga att sända signaler till immunförsvaret. Detta resulterar i ett starkare immunsvar mot cancercellerna och därmed en förväntat bättre effekt av till exempel strålbehandling.

Sprint Bioscience spetskompetens inom preklinisk läkemedelsutveckling skapar en brygga mellan innovativ akademisk forskning och de internationella läkemedelsföretagens behov av att expandera sina projektportföljer. Bolagets strategi är att utlicensiera sina läkemedelsprojekt i preklinisk fas och samtidigt generera ett ständigt flöde av nya projekt till sin portfölj.

Av konkurrensskäl väljer Sprint Bioscience att i dagsläget inte avslöja identiteten på målproteinet i DISA-projektet.

Charlotte Leife, tf. verkställande direktör, Sprint Bioscience
E-post: charlotte.leife@sprintbioscience.com

Sprint Bioscience är en del av den nya svenska läkemedelsindustrin. Bolaget har målet att ta fram läkemedelskandidater till den globala läkemedelsmarknaden inom cancerområdet på ett mer tids- och resurseffektivt sätt. Bolaget har sitt säte i Stockholm med laboratorier i Huddinge. Sprint Bioscience-aktien är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market och handlas under kortnamnet SPRINT. Ytterligare information finns på bolagets hemsida; www.sprintbioscience.com.
Certified Advisor är FNCA Sweden AB ; +46 (0)8 528 00 399, info@fnca.se, www.fnca.se.Sprint Bioscience │ Novum │141 57 Huddinge │ Sweden │ 46-(0)8-411 44 55 │info@sprintbioscience.com

Citat

Vi är mycket glada över att kunna presentera ännu ett projekt mot solida tumörer baserat på vår väletablerade process för tidig läkemedelsutveckling. Innovationshöjden i DISA-projektet är hög och vi ser goda möjligheter att generera läkemedelskandidater som kan erbjuda betydande synergier med andra cancerterapier.
Martin Andersson, forskningschef på Sprint Bioscience