Sprint Bioscience rekryterar en ny verkställande direktör

Sprint Bioscience AB (publ.) (Sprint Bioscience) meddelar idag att Jessica Martinsson avgår från sin post som verkställande direktör för bolaget. En rekryteringsprocess har påbörjats. Intill en ny verkställande direktör finns på plats har styrelsen utsett Charlotte Leife som tillförordnad vd med tillträde idag.

Sprint Bioscience är i ett nytt spännande skede med stora möjligheter vilket ställer nya krav på vd-rollen och utökad kompetens inom nyckelområden t ex. kommunikation med aktiemarknaden, affärsutveckling och finansiering.

Charlotte är en ledare med lång erfarenhet från biotech/pharma industrin. Hon kommer närmast från Immuneed där hon varit vd sedan 2018. Innan dess arbetade hon på Biogen i 15 år där hon bl. a startade upp den nordiska verksamheten.

Vi välkomnar Charlotte Leife som tillförordnad vd och ser fram emot ett utvecklande och värdeskapande arbete framåt, säger Rune Nordlander, styrelseordförande i Sprint Bioscience

Jessica Martinsson har haft positionen som operativ chef flera år innan hon blev tillförordad vd 11 juni 2019 efter Anders Åberg och ordinarie vd 21 augusti 2019. Hon är också medgrundare till bolaget.

– Vi tackar Jessica Martinsson för sina värdefulla insatser som flerårig operativ chef och som vd under senaste året. Vi för en dialog med Jessica om hur vi kan knyta henne till den fortsatta utvecklingen av bolaget, säger Rune Nordlander, styrelseordförande i Sprint Bioscience.

Rune Nordlander, styrelseordförande, Sprint Bioscience
E-post: rune.nordlander@fefonden.se

Denna information är sådan som Sprint Bioscience AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1:a september 2020, klockan 10.05 CET.

Sprint Bioscience är en del av den nya svenska läkemedelsindustrin. Bolaget har målet att ta fram läkemedelskandidater till den globala läkemedelsmarknaden inom cancerområdet på ett mer tids- och resurseffektivt sätt. Bolaget har sitt säte i Stockholm med laboratorier i Huddinge. Sprint Bioscience-aktien är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market och handlas under kortnamnet SPRINT. Ytterligare information finns på bolagets hemsida; www.sprintbioscience.com.
Certified Advisor är FNCA Sweden AB ; +46 (0)8 528 00 399, info@fnca.se, www.fnca.se.