Sprint Bioscience utvidgar projektportföljen

I enlighet med plan kommer Sprint Bioscience starta utlicensieringsprocessen för ett nytt projekt på BIO 2015 i Philadelphia i juni.

Sprint Bioscience har som tidigare annonserats för avsikt att starta processen med att utlicensiera ett till två nya projekt per år. ”Sprint Bioscience har utvecklat molekyler som inhiberar PIP4K2a med goda läkemedelsegenskaper. Projektet har nu nått det stadium där vi kan initiera kommersialisering vilket kommer att starta i juni på BIO 2015-mötet i Philadelphia” berättar bolagets VD, Anders Åberg.

Att PIP4K2a ses som ett lovande målprotein för cancerbehandling har bekräftats av flera forskargrupper. Först med detta var professor Lewis Cantley, en pionjär och auktoritet inom fältet. På AACR-konferensen i Philadelphia som Sprint Bioscience deltog i under april, visade Cantleys grupp nya lovande data.

Studier har visat att nivåerna av lipidkinaset PIP4K2a är uppreglerade i tumörceller och att proteinet hjälper tumörcellerna att överleva oxidativ stress. Inhibition av PIP4K2a leder till minskad tumörtillväxt i p53-negativa tumörer, samtidigt som tillväxt och utveckling av friska celler inte påverkas. Över 70 % av alla mänskliga tumörtyper saknar eller har en mutation i p53. Tumörer med mutation i p53 har oftast ökad resistens mot cytostatika och patienten en sämre prognos, vilket gör att PIP4K2a är ett lovande målprotein för behandling av ett flertal cancerformer.

Sprint Bioscience affärsidé är att arbeta med en bred projektportfölj och på kort tid utveckla projekt i den prekliniska fasen. I bolagets affärsidé ingår att sluta partneravtal före den kliniska fasen. Strategin bygger på ett tydligt kommersiellt fokus där den kommersiella potentialen vägs in redan vid uppstarten av ett projekt. Av bolagets hittills fyra egenutvecklade projekt är ett sålt och tre i utlicensieringsfas.

Tel: 08-411 44 55

Sprint Bioscience AB (publ) är en del av den nya svenska läkemedelsindustrin. Bolaget har målet att ta fram läkemedelskandidater till den globala läkemedelsmarknaden inom cancerområdet på ett mer tids- och resurseffektivt sätt. Sprint Bioscience har sin verksamhet i Stockholm. Sprint Bioscience-aktien är noterad på NASDAQ OMX First North listan och handlas under kortnamnet SPRINT.
Ytterligare information finns att hämta på bolagets hemsida; www.sprintbioscience.se. Certified Advisor är Redeye, www.redeye.se.

Taggar:

Anders Åberg,VD