• SSU/

Satsningar på lärarledd undervisning krävs för effektivitet i högskolan

Idag på DN Debatt presenterade nationalekonomen Per Sonnerby några av sina slutsatser om effektiviteten i den svenska högskolan. Bland annat belyser han problematiken i att många högskoleutbildningar alltför sällan innebär heltidsstudier, vilket innebär att många studenter skaffar sig annan sysselsättning och därmed tar längre tid på sig att fullgöra sina studier.
   SSU:s förbundsordförande Gabriel Wikström delar många av Sonnerbys slutsatser, men tycker att analysen måste kompletteras med ökade krav på lärarledd undervisning samt bättre studiesociala förutsättningar.

– Idag är det ett problem att många utbildningar knappt har lärarledd undervisning överhuvudtaget. Att högskolestudier ska vara på heltid är ett ansvar som inte bara vilar på studenterna, utan i högsta grad även på lärosätena, säger Gabriel Wikström.

– För att öka genomströmningen i högskolan behövs offensiva satsningar på lärarledd undervisning. Men man måste också ta ett samlat grepp kring studenters situation. Idag tvingas många studenter att jobba extra för att studieersättningen är för liten, avslutar Gabriel Wikström.

Presskontakt: Marcus Strinäs
E-post: marcus.strinas@ssu.se