Pressinbjudan: Göteborg Baroque inviger nybyggda instrumentet claviorganum

Under 2017 gav Stenastiftelsen en donation till ensemblen Göteborg Baroque och byggnationen av det tidstrogna och världsunika instrumentet claviorganum. Nu är det klart och det firas under invigningsdagarna 21-24 februari i Tyska Christinae kyrka. Instrumentet premiärspelas för första gånger under invigningskonserten den 21 februari kl. 19.00.

Fotograf: Peter Claesson för Stenastiftelsens årsbok 2018.

Program 21 – 24 februari 2019

• Torsdag 21 februari 19.00  Bach & Buxtehude
    Officiell invigningskonsert.
  • Fredag 22 februari 16.00 Claviorganum-visning
    Kom nära instrumentet med Magnus Kjellson, Joel Speerstra och orgelbyggare Mats Arvidsson.
  • Fredag 22 februari 19.00 Tyskt & Italienskt
    Solokonsert med professor Edoardo Bellotti.
  • Lördag 23 februari 17.00 Theodora
    Georg Friedrich Händel Theodora HWV 68 med Göteborg Baroque.
    Georg Friedrich Händel Orgelkonsert G-moll HWV 310 Solist Magnus Kjellson
  • Söndag 24 februari 11.00
    Festgudstjänst med Göteborg Baroque

För mer information: www.goteborgbaroque.se/invigningsdagar-claviorganum

Media hälsas varmt välkomna att delta och även boka förhandsvisning. Vänligen kontakta Amanda Flodin, 0736 00 32 81 alt Birgitta Plyhm 0707 77 12 90 för anmälan och eventuella intervjuförfrågningar.

Stenastiftelsens donation omfattar 3,5 miljoner kronor och förutom att den möjliggjort byggnationen av instrumentet claviorganum bidrar den också till produktionen av ett högkvalitativt barockverk per år t o m 2021. Den första av dessa tre, Monteverdis opera L’ Orfeo från 1607 framfördes i januari 2018 på Röda Sten Konsthall. Läs mer om donationen här: www.stenastiftelsen.se/bidrag/ett-claviorganum-till-goteborg-baroque

Bakgrundsfakta

Ett claviorganum är ett kombinationsinstrument av cembalo och orgel. Det unika med instrumentet är att det har fler toner än vanligt per oktav, kan placeras bakom musikerna med ljudet klingande mot publiken och har en övertonsrikedom, som ger en helt unik klang med stor dynamik och rytmisk pregnans. Det är byggt av Mats Arvidsson som är en av de mest framstående orgelbyggarna i Sverige. Andreas Kilström har byggt cembalon som kopplats samman med orgeldelen och Munetaka Yokota från Japan har intonerat instrumentet. Claviorganumet kommer att placeras i Göteborg, i Tyska kyrkans kor och användas i ensemblens generalprogramserie. Då det är mobilt kan det också användas vid internationella konserter. Instrumentet kommer att ge Göteborg Baroques sound en ny dimension och ge möjligheter för ensemblemusicerande som idag inte existerar någon annanstans i världen.
Läs mer om instrumentet här: www.goteborgbaroque.se/claviorganum

Film om processen: https://youtu.be/w_fyo3rdS-Q
Film där ensemblens konstnärliga ledare Magnus Kjellson berättar: https://youtu.be/LReDG1EJhM8
Fördjupad information om byggnationen i Stenastiftelsens årsbok 2018: https://www.stenastiftelsen.se/wp-content/uploads/2017/10/SAO_2018_24-35.pdf