Pressinformation och Inbjudan - "Stena 15"

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur firar 15 år, bjuder in till två utställningar på Göteborgs konstmuseum och jubilerar med stipendieutdelning.

I år är det 15 år sedan Sten Allan Olssons stiftelse för forskning och kultur bildades. Under de gångna åren har stiftelsen premierat konst, musik, teater och design i Västsverige med ett stort antal utbildningsstipendier. Dessutom har stiftelsen lämnat bidrag till flera större forsknings- och kulturprojekt i Göteborg.

”Med glädje och stolthet noterar jag att vår målsättning under dessa 15 år har gått i uppfyllelse, nämligen att identifiera och aktivt stödja talangfulla människor från vår västsvenska landsända till fortsatt karriär och personlig utveckling. Vi har gjort skillnad,” säger Madeleine Olsson Eriksson, stiftelsens ordförande.

STIPENDIEUTDELNING
2011 års stipendiater, som båda erhåller ett stipendium på 150.000 kronor är:
Fagottisten Emily Hultmark
Konstnären Henrik Håkansson

Årets stipendieutdelning äger rum med början kl 17.00 fredagen 2 december i Stenhammarsalen, Konserthuset i Göteborg. Under kvällen bjuds på musikunderhållning samt presentationer av stiftelsens stödprojekt under de gångna 15 åren.

UTSTÄLLNINGAR
”Stena 15 – Sten A Olssons Kulturstipendium 1996 – 2011” visar i en jubileumsutställning åtta utvalda konstnärer som fått Sten A Olssons kulturstipendier för bildkonstnärer under årens lopp. Medverkande konstnärer: Monica Englund, Jens Fänge, Annika von Hausswolff, Eva Hild, Jarl Ingvarsson, Maria Lindberg, Mikael Olsson och Ola Åstrand. 3 december – 19 februari 2012.

Konstnären Henrik Håkansson, Sten A Olssons konststipendiat 2011 har en separatutställning 3 december – 29 januari 2012. Stenasalen har fri entré.

Pressvisning - torsdagen 1 december kl 11.00, Göteborgs konstmuseum
Vernissage - lördagen 3 december 11.00 – 17.00, Göteborgs konstmuseum. Kl 13.00 inviger Madeleine Olsson Eriksson. Gästcurator Sune Nordgren presenterar jubileumsutställningen Stena 15.

Pressbilder finns att hämta på www.konstmuseum.goteborg.se

MOTIVERINGAR

2011 års kulturstipendier från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur

Emily Hultmark är en mycket skicklig fagottist, som med osviklig stilkänsla och varm, uttrycksfull ton tar sig an repertoaren för instrumentet i alla dess former. Hon har tjänst i Göteborgs Symfoniker, vilket innebär att hon i orkesterrepertoaren utövar sin huvudsakliga gärning. Men hon deltar även i kammarmusikaliska sammanhang i musik av allehanda slag, från tidigare verk till dagens moderna skapande. Dessutom vill hon utforska fagottens möjligheter även som ett instrument i improviserande genrer. För denna sin gränsöverskridande musikalitet tilldelas hon stipendium för 2011 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Henrik Håkanssons konstnärliga experiment är gestaltningar där ett slags yttre scenografi och utbyte med forskningsprojekt blir medel för att ifrågasätta begrepp som objektivitet och sanning kopplade till vår bild av naturens tillstånd, moral, möjligheter och hot. Han undersöker vår syn på naturen, vår omgivande miljö och oss själva, och förhållandet däremellan. Han erbjuder oss att byta perspektiv i det att han synliggör det som inte omedelbart kan uppfattas eller ses, som existensens villkor tolkad i en flugas flykt. Hans verk har drag av subtil ekoaktivism och hans referenser rör sig initierat inom konst, vetenskap, film och musik. Hans konsekventa utforskande i gränsen mellan konst och vetenskap ger honom 2011 års stipendium från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

För ytterligare information, foton och anmälan, v.v. kontakta:

Leif Johansson
Sekreterare
Sten. A. Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur

Annika Stjernberg

OM STIFTELSEN

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen Sten A Olsson stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen har till ändamål att främja vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund.

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur har under årens lopp lämnat bidrag till flera större projekt i Göteborg. Under innevarande år har fortsatt stöd lämnats till Göteborgs konstmuseum, vilket bl a möjliggjort utställningen  med Frida Kahlo och Diego Rivera. Genom stiftelsens medverkan har stöd lämnats till en digital inspelningsstudio på Göteborgs Konserthus för att möjliggöra direktsända, digitaliserade konsertsändningar på nätet samt på biografer runt om i landet. Förra året lämnades bidrag till datorstödd träning av barn med dyslexi i Sverige och Kroatien och den internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg för bl a inbjudande av internationella toppforskare. Vidare utvärderades stiftelsens satsning på forskningsverksamhet kring Göteborgs konstmuseums samlingar med mycket positiva omdömen. Några andra exempel under årens lopp är kontinuerliga satsningar på Handelshögskolan och Sahlgrenska Akademin, donationer till forskning inom området ”Religion, kultur och hälsa”, SOM-institutet, barn- och ungdomsundervisning i samband med Linnéutställningen i Botaniska Trädgården, Brewhouse för ungdomsutbildning i musik, scen och bild på den s k Stena Arena. Från starten och fram till nu har stiftelsen delat ut totalt ca 155 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, samt utbildningsstipendier inom kulturområdet.