Följ Stena Polaris genom Nordostpassagen

Se löpande rapportering på http://www.stenanorthernsearoute.com/ där det finns bloggar, podcasts, foton och filmer från resan.

Stena Bulks tankfartyg Stena Polaris lastat med 44.000 ton nafta är på väg från Finska Viken via Nordostpassagen till Sydkorea. En rutt som går genom krävande arktiska områden där det ställs höga krav på teknik, kunskap och erfarenhet. Den 31 dagar långa resan kan följas via rapporter, foto och film delvis direkt från fartyget. Intervjuer görs med besättning och befäl, samt sakkunniga inom olika områden.

17 september lämnade Stena Polaris ryska Ust Luga i Finska Viken och beräknas ankomma hamnen Yosu i Sydkorea den 18 oktober. Transporten är ett samarbete mellan Stena Bulk och koreanska Hyundai Glovis.

”Det här kommer att bli ett av de absolut största äventyren i mitt liv och de förväntningar jag har på vad vi kommer att få se och uppleva är väldigt höga. Jag får också nyttiga erfarenheter som vi kommer att kunna använda i vårt ständigt pågående utvecklingsarbete,” säger Patrik Svahn, som vanligtvis jobbar på Stena Bulks kontor i Göteborg men som nu är ”vår” man ombord.

Patrik bloggar dagligen direkt från fartyget – läs exempel här
!

I den första Podcast-sändningen med tillhörande sidomaterial, som publiceras idag, fokuserar vi på ”Människan ombord”. Här finns en intervju med befälhavare Sasa Stipanovic, det handlar om beredskap, dagliga rutiner, träning och mat ombord.

Under de följande veckorna planeras ytterligare tre podcasts under rubrikerna ”Affärsaspekten” med fartygsfakta, de höga säkerhetskraven, tekniken ombord och de betydelsefulla isbrytarna och ”Natur/kultur” om miljö, väder och kläder, historia och platsbeskrivningar. I slutet av resan en sändning med fokus på ”Ekonomi och framtidsutsikter ” där vi knyter an till generella miljöfrågor inkl Polarkoden och där Sveriges ambassadör i Sydkorea, Lars Danielsson förmedlar kunskap om Sydkorea, som är fartygets mål.

Kunskap och erfarenhet

Det är ett begränsat antal tankfartyg, som är rustade för att gå via Nordostpassagen. Det fordras kunskap och erfarenhet att operera i extrema arktiska förhållanden. Stena känner väl till den tuffa miljön i norr och vet hur man navigerar säkert i isbelagda vatten. För att fortsatt kunna vara i ledningen för säkra transporter till sjöss investerar bolaget varje år avsevärda summor i att utveckla rutinerna. Väl utrustade fartyg tillsammans med en mycket erfaren besättning är det enda sättet att behärska arktiska förhållanden. Därför är det idag ett mindre antal fartyg, som klarar att gå Nordostpassagen.

”En av målsättningarna med denna speciella resa genom Nordostpassagen är att överföra operationell och teknisk erfarenhet från Stena till Hyundai Glovis. Fokus i det avseendet är huvudsakligen den erfarenhet vi har samlat på oss under alla år då vi opererat i isförhållandena i Nordostpassagen”, säger Erik Hånell, VD Stena Bulk.

Om P-MAX-fartygen

P-MAX-fartygen har projekterats och byggts av Stena och Concordia Maritime. Fartygen har dubbelskrov, två maskinrum med fullständig vatten- och brandintegritet samt två separata framdrivningssystem. Dubbla propellrar och roder samt specialdesignad brygglayout ger fartyget en extremt god manövreringsförmåga samt exceptionellt god runtomkringsikt, vilket underlättar säker navigering i trånga farleder.

Stena Polaris
, som är av P-MAX modell med isklass 1A ägs av Concordia Maritime och har tidsbefraktats av Stena Bulk för detta projekt. Fartyget har följande tekniska data: Längd 183 m, bredd 40 m, djupgående 11,3 m, dödvikt 65.000 ton.

För mer information, v.v. kontakta:

Patrik Svahn, Manager Commercial Operations, Stena Bulk Operations
Erik Hånell, VD Stena Bulk