Samriskbolaget Golden Stena Bulk tar över optioner på sex produkttankers

I början av februari i år tillkännagav Golden Stena Bulk, ett 50/50 joint venture ägt av Stena Bulk och Golden Agri-Resources (GAR) att man tagit över fyra innovativa produkttankers. Fartygen var beställda av Stena Bulk i juni 2012 med leverans under 2014 och 2015. Nyligen utnyttjade bolaget även optioner på två produkttankers av samma utförande.

De tio MR-tankers med ett dödvikt på 50.000 ton beställdes hos det kinesiska varvet Guangzhou Shipbuilding International (GSI). Fartygen kommer att användas till befraktning inom Stena Wecos logistiksystem på den globala marknaden. Stena Bulks kontor i Houston, Köpenhamn, Göteborg, Rio de Janeiro och Singapore kommer att ansvara för operation och befraktning, medan Northern Marine Management kommer att vara tekniskt ansvariga.

”Denna affär är en fortsättning på det strategiska samarbetet med Golden Agri-Resources. Vi ser fram emot ytterligare investeringar inom ramen för vårt gemensamma samriskbolag i framtiden,” kommenterar Erik Hånell, VD och CEO, Stena Bulk.

Stena Teknik ansvarar tillsammans med GSI för utveckling och design av de mycket innovativa fartygen, som bl a kommer att ha specialdesignade skrov och propellrar. Med fokus på energieffektiviteten, kommer fartygens bränsleförbrukning att vara 10-15% lägre jämfört med standardtonnage.

”Förutom en mycket god bränsleeffektivitet, kommer fartygen vara extremt lastflexibla och kunna frakta en hel mängd olika laster. Detta är en logisk utveckling av vår flotta och ett sätt att kunna möta nya krav och ökad konkurrens, ” kommenterar Erik Hånell, VD Stena Bulk.

Bakgrund

I juni 2012 bildade Stena Weco – ett joint venture mellan Stena Bulk och danska Dannebrog - ett 50-50 joint venture med GAR. Samriskbolaget Golden Stena Weco hade som målsättning att komma upp med en övergripande lösning för GARs internationella transporter av palmoljeprodukter.

Sommaren 2012 lade Stena Bulk en beställning på tio innovativa produkttankers inklusive sex på option hos det kinesiska varvet Guangzhou Shipbuilding International (GSI). Det totala värdet uppgick till 400 MUSD. I höstas övertog den svenska rederikoncernen Concordia Maritime finansieringen av två av dessa fartyg. Samriskbolaget Golden Stena Bulk har nu övertagit totalt sex fartyg.

För mer information, kontakta:

Erik Hånell, VD och CEO, Stena Bulk
Erik Hånell, VD och CEO, Stena Bulk