Sonangol och Stena Bulk startar pool med Panamax-fartyg

Stena Bulk och Sonangol utökar sitt samarbete och opererar nu även en pool Panamax tankers. Fartygen transporterar råolja och petroleumprodukter i Atlanttrafik, men går även på jordenruntservice. Initialt består verksamheten av fem Panamax-fartyg. Målsättningen är dock att poolen inom några år genom köp eller charter utökas till att innehålla ett tiotal fartyg.

”Det nu startade bolaget är en direkt spinoff på det framgångsrika samarbete med en Suezmax-pool, som Stena Bulk och Sonangol drivit tillsammans under några år. Syftet är också detsamma - att effektivisera trafikeringen och därmed öka intjäningen,” säger
Ulf G Ryder, VD Stena Bulk. ”Dessutom fortsätter vi på den inslagna vägen att erbjuda träning och utbildning för både Stenas och Sonangols sjö- och landpersonal,” fortsätter Ulf Ryder.

Suezmax-poolen startade 2005 och innehåller idag 13 fartyg dels ägda, dels inchartrade fartyg. Panamax-poolen är en vidareutveckling av samma koncept men inom
ett annat marknadssegment.

Poolen opereras från Stena Bulks kontor i Houston, Texas, och koncernens övriga kontor världen över är involverade.

”Den nystartade Panamax-poolen höjer effektivt servicegraden för våra kunder inklusive vårt raffinaderi i Luanda, Angola,” säger Mr Baptista Sumbe, VD, Sonangol USA.
Sonangol USA är ett helägt dotterbolag till det angolanska statliga oljebolaget Sonangol EP. I Angola produceras för närvarande mer än 1,9 miljoner fat råolja per dag. www.sonangol.co.ao