Stena Blue Sky levererar första LNG-lasten vid energijätten ENNs nya terminal i Kina

LNG-fartyget Stena Blue Sky blev historisk när den levererade premiärlasten till den första privatägda LNG-terminalen i Kina. Den kinesiska gasdistributören ENN bjöd in LNG-transportören till att vara det första fartyget att lossa vid den nya terminalen Xin’ao i Zhoushan, Ninbo regionen den 8 augusti 2018.

Kinesiska företag bygger sina egna LNG-terminaler och importerar bränslet direkt för att möta en högre efterfrågan och för att minska sitt beroende av leveranser av LNG från statligt ägda företag. Zhoushan terminalen har en kapacitet på 3 miljoner ton LNG per år.

”Att vara ‘först i Kina’ är väldigt speciellt och vi är stolta att vi fick delta vid en sådan händelse. Alla operationerna var speciella då varje del i terminalens utrustning användes för första gången. Det krävdes rådighet, tålamod och en problemlösande attityd, men det var en framgångsrik operation”, berättar Erik Hånell, VD och CEO Stena Bulk.

Det var mycket pompa och ståt i samband med lossningen vid terminalen, men dessutom genomfördes en PSC inspektion av fartyget, vilken resulterade i noll anmärkningar.

Huvuddelen av lossningsceremonin bevakades av kinesisk TV. Tilldragelsen övervarades av ENNs ägare Yusuo Wang och ENN högre ledning, liksom andra kinesiska digniteter och representanter från terminalen. Förutom Marko Skoric, kapten på Stena Blue Sky med besättning representerades Stena av Helene Huang, Austen Maritime Services Shanghai.

Om ENN Energy Holdings
ENN bildades 1993 och är en av Kinas ledande privatägda gasoperatörer. ENN Energys huvudverksamhet inkluderar försäljning och distribution av pipeline-gas, investering och hantering av pipeline infrastrukturer, fordons-/fartygs-stationer för påfyllning av gas, LNG-handel och försäljning av andra energiformer etc. Bolaget är listat på HKEX sedan år 2001.

www.ennenergy.com/wps/portal/xanyen

Med kontor i sex länder är Stena Bulk ett av världens ledande tankrederier. Företaget har en kontrollerad flotta på runt 110 fartyg. Stena Bulk är en del av Stena Sfären som har drygt 20 000 anställda och en omsättning på 60 miljarder SEK. www.stenabulk.com

Erik Hånell, VD och CEO Stena Bulk.