Stena Bulk - vinnare av utmärkelsen Clean Innovation Award vid Nor-Shipping i Oslo

Stena Bulk fick nyligen den prestigefyllda utmärkelsen ”The Clean Innovation Award” för utvecklandet av nya produkter och tjänster, såsom Stena E-MAXair, vilken bidrar till en mer miljövänlig prestanda hos världens handelsflotta. Stena E-MAXair är en kemtanker, som drivs av gas och el. Okonventionell design av fören och strategisk användning av luftfickor resulterar tillsammans i ett minskat utsläpp av COx på mellan 35 till 40 procent.

"E-MAXair är förmodligen det "grönaste" tankfartyget i världen. Det är fantastiskt att få denna utmärkelse och att vi inom shipping kan bidra till att lösa klimathotet,” säger Ulf G. Ryder, VD Stena Bulk AB. ”Stena har en fantastisk teknisk avdelning och denna utmärkelse är verkligen deras förtjänst tillsammans med alla skeppsbyggare, som bidragit till projektet,” avslutar Ulf Ryder. Fokus enligt Stena E-MAXair-konceptet är att dramatiskt minska energiförbrukning och utsläpp, samt redundans med dubbla motorer, dubbla styrmaskinrum och dubbla navigationssystem. Prestandan kommer att vara minst lika bra som dagens tonnage i mellanklass och hålla isklass 1A. E-MAXair kommer att byggas i enlighet med Stena MAX-konceptet vad gäller redundans, säkerhet och stort lastintag kombinerat med grundare djupgående. Bakgrundsfakta: Dwt 16,400 ton Längd 158 m Bredd 23 m COx 35-40% mindre än konvent. fartyg samma storlek NOx 90% mindre än konvent. fartyg samma storlek SOx Inget Partikelutsläpp 99% mindre än konvent. fartyg samma storlek "The Clean Innovation Award syftar till att stödja miljöarbetet och belöna företag som har visionen och expertisen att utveckla bra lösningar på miljöproblem. Trots oron för den globala ekonomin börjar industrin förstå att arbetet med att hantera klimatförändringarna är en långsiktig utmaning. Utmärkelsen har inrättats för att uppmärksamma insatser inom detta område," säger Tollef Schiander, chef för Nor-Shipping.