Stena Bulk ansluter sig till World Ocean Council för hållbar sjöfart

Stena Bulk är första svenska rederi att ansluta sig till World Ocean Council (WOC) – en global organisation som samlar olika slags sjöfartsrelaterade verksamheter för en hållbar användning av världshaven.

Stena Bulk arbetar sedan länge för en mer hållbar sjöfart och dess fartygsflotta är en av de mest säkra och moderna i världen. På en marknad med transporter av råolja, raffinerade petroleumprodukter och kemikalier krävs ett stort engagemang för säkerhet och omsorg för miljön.

World Ocean Council verkar för att näringslivet ska ta ett gemensamt ansvar för världshaven och menar att frågor kring Arktis, den marina nedskräpningen, bullereffekterna från fartyg och så vidare inte kan lösas av ett enda företag eller en enda industri. Företag från en mängd olika branscher är därför anslutna till organisationen. Det är företag från shipping, olja och gas, fiske, turism, förnybar energi (vind, vågor, tidvatten), hamnar, kabelläggningsföretag, juridiska och finansiella företag samt representanter från försäkringsbolagen.

Det praktiska arbetet syftar till att förbättra forskningen om haven för säkra och hållbara verksamheter, utbilda allmänheten och berörda parter om företagens ansvar samt bidra till politisk diskussion och planering kring våra hav.

"Stena Bulk är glada att bli medlem i World Ocean Council. Hållbara affärer och hållbara hav kräver en global strategi. Denna internationella industriplattform ger oss och andra ansvariga aktörer inom sjöfartsindustrin möjlighet att samarbeta med likasinnade från andra sektorer. Tillsammans kan vi bättre hantera de hållbarhetsutmaningar som påverkar såväl nutid som framtid för vår verksamhet," förklarar Erik Hånell, VD för Stena Bulk AB.

För mer information, kontakta:

Erik Hånell, VD Stena Bulk AB