Stena Bulk återtar ansvaret för Stenas LNG-fartyg och planerar för fortsatta satsningar

Efter en omorganisation har Stena Bulk sedan den 1 januari återtagit helhetsansvaret från Stena LNG för kommersiell operation och teknisk drift av de tre LNG-fartygen Stena Blue Sky, Stena Crystal Sky och Stena Clear Sky. Fartygen är uthyrda på time charter de närmaste två/tre åren på bra kontrakt och förväntas därefter gå på medium till långtidskontrakt.

”Under de tre senaste åren har vi, d v s Stena Bulk/Stena LNG tillsammans med Northern Marine Management, som svarat för den tekniska driften skapat oss ett mycket bra namn inom segmentet LNG. Ett industrisegment som har en expansiv utveckling och som vi bedömer kommer att bli ytterst intressant de närmaste åren,” kommenterar Erik Hånell, VD Stena Bulk.

”De tre befintliga fartygen utgör basen för framtida projekt. Vi är aktiva och observanta på alla relevanta projekt på marknaden och ser vilka möjligheterna är att investera och finna lämpliga industriella partners inom segmentet,” avslutar Erik Hånell.

Stena Bulk investerade år 2011 i de tre LNG-fartygen från det Taiwanbaserade rederiet TMT (Today Makes Tomorrow) och i maj 2012 etablerade Stena ett separat bolag, Stena LNG. Nu återgår helhetsansvaret för de tre LNG-fartygen till Stena Bulk igen.

Göran Hermansson
, som tidigare varit verksam inom Stena LNG går nu in i Stena Bulks organisation med fokus på LNG och gasrelaterade projekt, men också andra projekt inom Stena Bulk.

Den kommersiella driften kommer som tidigare att handhas av Stena Bulks organisation med huvudansvar i Göteborg, men även tankkontoren i Singapore och Houston kommer vara fortsatt verksamma inom detta segment.

Stenas tre LNG-fartyg är Stena Blue Sky (från 2006) med 145.500 dwt och systerfartygen Stena Crystal Sky och Stena Clear Sky (från 2011) med 173.000 dwt.

För mer information, kontakta:

Erik Hånell, VD Stena Bulk
Erik Hånell, VD Stena Bulk