Stena Bulk bekräftar skrubber order till Bluesoul

Stena Bulk har signerat ett avtal med kinesiska Bluesoul om utrustning av sina Suezmax och IMOIIMAX flottor med nyckelfärdiga skrubbers för avgasrening. Totalt kommer Stena Bulk att förse 15 fartyg med skrubbers och bolaget har optioner att installera ytterligare sex före 2020.

Shanghai Bluesoul Environment Technology med huvudkontor i Shanghai har ett samarbetsavtal med Stena-gruppen sedan drygt ett år. Bluesoul är det första kinesiska företaget som tilldelats utmärkelsen Lloyd’s Register Exhaust Gas Cleaning System Machinery General Design Appraisal liksom DNV GL och ABS AiP.

“Genom att installera skrubbers, kommer vi att vara väl rustade att möta 2020 års regelverk och vi är skyddade mot såväl prisvolatilitet som bränslebrist. Återbetalningstiden är i dag i förhållande till marknadsutvecklingen i teorin attraktiv och förefaller också idag vara det i praktiken, även om det finns ett par parametrar som är fortsatt osäkra. Det finns dock möjligheter att redan idag låsa in en del av osäkerheten, vilket kan locka för att få en säkrare investering. Vi är mycket nöjda med att kunna placera den här ordern hos Bluesoul, som har visat sig håller mycket god kvalitet även jämfört med de mer välkända tillverkarna”, säger Erik Hånell, CEO Stena Bulk.

Den skrubber, som kommer att installeras är en s k  Open Loop Hybrid utrustad med vattenrening, vilken inte bara tar bort svavel utan dessutom partiklar från avgaserna.

Mobil +46 704 855 002

Med kontor i sex länder är Stena Bulk ett av världens ledande tankrederier. Företaget har en kontrollerad flotta på runt 110 fartyg. Stena Bulk är en del av Stena Sfären som har drygt 20 000 anställda och en omsättning på 60 miljarder SEK. www.stenabulk.com

Erik Hånell, CEO Stena Bulk