Stena Bulk och koreanska Hyundai Glovis etablerar samarbete om transporter

Stena Bulk och koreanska Hyundai Glovis, shipping delen inom Hyundai-gruppen, startar samarbetet med en transport via Nordostpassagen. Stena Polaris, av P-MAX modell med isklass 1A kommer att lämna hamnen Ust Luga i Finska Viken den 15 september lastad med 37.000 ton nafta. Resan, som går via Nordostpassagen beräknas ta ca 28 dagar och fartyget ankommer hamn i Sydkorea i mitten av oktober.

”Resan med Stena Polaris ser vi som startskottet på ett långt och djupt samarbete med Hyundai Glovis där vi tillsammans satsar på olika slags transporter, varav resor via Nordostpassagen är en del”, säger Erik Hånell, VD och koncernchef Stena Bulk.

Fakta kring Nordostpassagen
Totalt drygt 270 fartyg har hittills i år fått tillåtelse att segla utmed Nordostpassagen. Långt ifrån alla dessa kommer dock genomföra resan. Total transportvolym via Ishavet verkar emellertid bli fem gånger större det här året jämfört med 2012. Totalt fraktades förra året knappt 1,3 miljoner ton – en ökning på 53% jämfört med år 2011 och enligt konservativa uppskattningar kommer den siffran att öka till 1,5 miljoner ton i år och hela 15 miljoner ton år 2021.

Genom Stena Bulks och Concordia Maritimes goda samarbete har man med finska Neste Oil som kund under de senaste åren seglat via Nordostpassagen åtta gånger.  Idag har bolagen tillsammans åtta fartyg, som har rätt isklassning för att klara en resa genom Nordostpassagen.

”Som många andra bedömer vi att det kan ske ett kommersiellt genombrott på internationell basis i närtid, även om det idag fortfarande återstår en hel del utmaningar för att detta skall kunna ske i stor skala, konstaterar Erik Hånell.

Kunskap och erfarenhet
Det är ett begränsat antal tankfartyg, som är rustade för att gå via Nordostpassagen. Det erfordras kunskap och erfarenhet att operera i extrema arktiska förhållanden. Stena känner väl till den tuffa miljön i norr och vet hur man navigerar säkert i isbelagda vatten. För att kunna vara fortsatt i ledningen för säkra transporter till sjöss investerar bolaget varje år avsevärda summor i att utveckla rutinerna. Väl utrustade fartyg tillsammans med en mycket erfaren besättning är det enda sättet att behärska arktiska villkor. Därför är det idag ett relativt begränsat antal fartyg som klarar att gå igenom dessa farvatten.

Om P-MAX-fartygen
P-MAX-fartygen har projekterats och byggts av Stena och Concordia Maritime. Fartygen har dubbelskrov, optimal korrosionskontroll, två maskinrum med fullständig vatten- och brandintegritet samt två separata framdrivningssystem. Även manöverbarhet och en integrerad brygglayout för att underlätta säker navigering i trånga farleder är av stor betydelse.

Stena Polaris, som ägs av Concordia Maritime och som för detta projekt har tidsbefraktats av Stena Bulk, har följande tekniska data: Längd 183 m, bredd 40 m, djupgående 11,3 m, dödvikt 65.000 ton.

För mer information, v.v. kontakta:

Stena Bulk ABMobil +46 704 855 002

Nordostpassagen förbinder Europa med Östasien via Barents Hav, Karahavet, Laptevhavet, Östsibiriska havet, Tjuktjerhavet, Berings hav, Ochotska havet, Japanska havet.

Erik Hånell, VD och koncernchef Stena Bulk.
Erik Hånell, VD och koncernchef Stena Bulk.