Stena Clear Sky räddade franskt par norr om Brasilien

Den 16 augusti räddade Stena Clear Sky med kapten John L Burton, ett par och deras katt norr om Brasilien (Franska Guyana). Orsaken till varför den lilla segelbåten var i behov av hjälp var en kombination av dåligt väder och motorfel/-haveri. Fyra dagar innan undsättningen hade de blivit utan ström och kunde inte starta generatorn. Paret och deras katt var dock vid räddningstillfället relativt välbehållna och vid god hälsa. Den 17 augusti sattes de i land i Port of Spain, Trinidad.

“Det var tur att vi passerade rätt plats vid rätt tid och vi gjorde bara det som vem som helst i samma situation hade gjort,” kommenterar kapten John L Burton.

“När vi först såg fartygets lampor i natten och hörde kaptenens röst på radion kände vi oss lättade. Sedan kom det enorma fartyget emot oss. Vi var väldigt imponerade av dess storlek jämfört med vår lilla segelbåt. Det stora drakhuvudet målat på fartygets sida blev större och större. Det var verkligen läskigt.

Tack vara kaptenens perfekta manövrering kunde vi komma ombord ”sain et sauf”. Besättningen var välkomnande och brydde sig om vårt välmående. Vi var utmattade så de tog oss till en hytt och gav oss mat och dryck. Sedan kunde vi äntligen sova en helt natt för första gången på länge!” berättar det räddade paret.

Lena T Alvling
General Manager Marketing & Corporate Events, Stena Bulk
e-post: lena.alvling@stenabulk.com

Med kontor i sex länder är Stena Bulk ett av världens ledande tankrederier.
Företaget har en kontrollerad flotta på runt 100 fartyg. Stena Bulk är en del av Stena Sfären som har drygt 20 000 anställda och en omsättning på 60 miljarder SEK. www.stenabulk.com

Den 16 augusti räddade Stena Clear Sky med kapten John L Burton, paret Pablo Tatulli, Marion Lacan och deras katt Loustic norr om Brasilien (Franska Guyana). Orsaken till varför den lilla segelbåten var i behov av hjälp var en kombination av dåligt väder och motorfel/-haveri. Fyra dagar innan undsättningen hade de blivit utan ström och kunde inte starta generatorn. Paret och deras katt var dock vid räddningstillfället relativt välbehållna och vid god hälsa. Den 17 augusti sattes de i land i Port of Spain, Trinidad.

Kapten John L Burton
När vi först såg fartygets lampor i natten och hörde kaptenens röst på radion kände vi oss lättade. Sedan kom det enorma fartyget emot oss. Vi var väldigt imponerade av dess storlek jämfört med vår lilla segelbåt. Det stora drakhuvudet målat på fartygets sida blev större och större. Det var verkligen läskigt. Tack vara kaptenens perfekta manövrering kunde vi komma ombord ”sain et sauf”. Besättningen var välkomnande och brydde sig om vårt välmående. Vi var utmattade så de tog oss till en hytt och gav oss mat och dryck. Sedan kunde vi äntligen sova en helt natt för första gången på länge!
Pablo Tatulli och Marion Lacan