Stena hissar segel i Match Racing-VM

- Berntsson Sailing Team blir Stena Sailing Team

Stena Sfären har tillkännagett ett fortsatt stöd för tävlingen Stena Match Cup Sweden på Marstrand de kommande tre åren. Nu utökar Stena sitt engagemang ytterligare inför sommarens seglingstävlingar och tar på sig rollen som titelsponsor för Johnie Berntsson med team, som kommer att tävla under namnet Stena Sailing Team.

Berntsson Sailing Team, där alla kommer från Göteborgstrakten slutade på sjätte plats i förra årets Stena Match Cup Sweden. För närvarande ligger teamet nia på världsrankinglistan och på meritlistan finns även SM Guld, NM Guld, EM Guld och VM brons i matchracing. Under tisdagen presenterade världscupen i matchracing, Alpari World Match Racing Tour att Johnie Berntsson är en av åtta skeppare som tilldelats ett Tour Card för 2013. Därmed har laget säkrat en inbjudan till samtliga årets världscuptävlingar innan finalen i Malaysia.

”Samarbetet med Stena gör det möjligt för oss att genomföra en seriös seglingssatsning och ta ännu ett steg mot att bli seglingsproffs. I framtiden är vi förstås inte främmande inför att lägga ännu större fokus på seglingen. Nu ser vi framåt emot sommarens tävlingar i Marstrand och satsar hårt på ännu bättre resultat än förra året”, säger en nöjd Johnie Berntsson, skeppare för Stena Sailing Team.

I första uppställningen kommer teamet att bestå av:
Johnie Berntsson, skeppare
Johan Barne, taktik
Oscar Angervall, trim
Martin Berntsson, pit
Björn Lundgren, fördäck

”För Stena med rötterna i Göteborg känns det naturligt att samarbeta med ett seglingsteam från Västkusten. Johnie Berntsson och hans team har ett engagemang och driv som vi är stolta över att vara med och stötta. Stena brukar satsa på vinnande koncept i alla sammanhang och vi är övertygade om att Johnie Berntsson tillsammans med Stena kan gå hela vägen till världstoppen. Nu ser vi fram emot en spännande seglingssommar med Stena Sailing Team och Johnie i spetsen,” kommenterar Lovisa Andersson, Marketing Stena Metall.

Stena Match Cup Sweden är idag ett av Sveriges största publika idrottsevenemang och fortsätter att växa såväl sportsligt som medialt. Evenemanget har sedan starten för 18 år sedan blivit en höjdpunkt på den svenska västkusten. Stena Match Cup Sweden är en av flera deltävlingar i världscupen i matchracing, Alpari World Match Racing Tour och många av seglingssportens största namn har deltagit sedan starten 1994.

För mer information:
Lena Alvling, Event & Marknadschef Stena Bulk AB
+46 704–85 50 20,
lena.alvling@stenabulk.com

Lovisa Andersson, Marketing Stena Metall AB
+46 10 445 2021, lovisa.andersson@stenametall.se

Johnie Berntsson, skeppare Stena Sailing Team
+46 733-41 18 12, johnie_berntsson@hotmail.com

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av åtta VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget äger rum en vecka i början av juli varje sommar på Marstrand och drar normalt runt 115 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna. www.stenamatchcupsweden.com

Samarbetet med Stena gör det möjligt för oss att i dagsläget kombinera vanligt civilt liv med ambitiösa seglingsinsatser. I framtiden är vi förstås inte heller främmande inför att lägga ännu större fokus på seglingen. Nu ser vi framåt emot sommarens tävlingar i Marstrand och satsar hårt på ännu bättre resultat än förra året
Johnie Berntsson, skeppare för Stena Sailing Team
Lovisa Andersson, Marketing Stena Metall