Stena Polaris banar vägen för nya kontakter

Stena Polaris närmar sig sitt mål – hamnen Yosu i Sydkorea. Resan startade den 17 september i ryska Ust Luga i Finska Viken och beräknas vara avslutad om ca en vecka. Färden har delvis gått i konvoj med rysk atomisbrytare via den kärva Nordostpassagen. Totalt beräknas resan till 8.400 sjömil. Följ Stena Polaris – dagliga bloggar och podcasts (bl a intervjuer med Lars Danielsson, Sveriges ambassadör i Sydkorea och äventyraren Ola Skinnarmo) finns på http://www.stenanorthernsearoute.com

Genomfart via Nordostpassagen erbjuder nya möjligheter för det starkt expansiva norra Asien att snabba upp godsvägarna. ”Frakten med Stena Polaris är ett första projekt där vi överför teknologi och kunskap om operation i isbelagda vatten till Hyundai Glovis. Samtidigt är det början på ett viktigt samarbete. Stena har en målsättning att expandera i Asien tillsammans med goda samarbetspartners,” säger Carl-Johan Hagman, CEO, Stena Shipping, Drilling and Ferries.

Sverige har historiskt en god relation med Sydkorea ända sedan Koreakriget under femtiotalet. I dagsläget finns 80 – 90 svenska företag etablerade i Sydkorea och Sverige ses som en förebild med många framgångsrika företag. Sydkorea är en fartygs- och sjöfartsnation och har ett naturligt intresse för arktiska frågor. Sedan maj i år är landet observatörer i det arktiska rådet. Sverige har varit ordförandeland 2011 – 2013.

Nya kontakter

Höjda krav på säkerhet
Med ökad trafik i Arktis följer höjda krav på säkerhet. IMO (International Maritime Organisation) http://www.imo.org/Pages/home.aspx arbetar med att ta fram en s k Polarkod, som ska fastställa grundförutsättningar och krav för transport genom Arktis. Idag finns endast riktlinjer. ”Vi ser självklart positivt på tydligare krav för att på det sättet säkerställa en säkrare sjöfart i området. Från Stenas sida har vi alltid legat i framkant av utvecklingen inom säkerhet och så även i detta fall då vi redan idag är väl utrustade och opererar på en nivå som ligger över gällande riktlinjer. Trots det eftersträvar vi på eget initiativ fortsatt egen utveckling med ytterligare förbättringar baserade på egna erfarenheter och samarbeten med andra,” kommenterar Erik Hånell, VD och koncernchef Stena Bulk AB.

Besparingar via Nordostpassagen

Valet att gå till Sydkorea via Nordostpassagen jämfört med vägen via Suezkanalen, Indien och Malaccasundet, innebär en tidsmässig besparing på mellan 10 – 13 dagar. Bränslebesparingen för ett medelstort tankfartyg som Stena Polaris motsvarar ca 400 ton. Omvandlat i pengar blir det ca 2 MSEK och den kortare restiden innebär även miljömässiga besparingar.

Patrik Svahn
, till vardags Manager Commercial Operations på Stena Bulk, men nu ombord på Stena Polaris bloggar direkt från fartyget.
”This means that we have now almost completed the ice covered part of our adventure. But rest assured that the adventure continues! Firstly we have to cross the Bering Strait and the Bering Sea which could invite our good vessel to dance over the big waves. Me and the Captain are both fans of the TV show Deadliest Catch which is a show about fishermen on the Bering Sea. For every episode the weather conditions gets worse and worse and the small fishing boats are jumping up and down the waves that could be a few meters high. So just because we have passed the Northern Sea Route with all its challenges does not mean that we can sit back and relax for the remainder of our journey. Now we are ready to face some hard weather conditions or as Captain Stipanovic puts it – now it’s time for rock n’ roll!” http://www.stenanorthernsearoute.com/hello-sunshine/

Stena Polaris
, som är av P-MAX modell ägs av Concordia Maritime och har tidsbefraktats av Stena Bulk för detta projekt. Tekniska data: Längd 183 m, bredd 40 m, djupgående 11,3 m, dödvikt 65.000 ton.

Om P-MAX-fartygen

P-MAX-fartygen har projekterats och byggts av Stena och Concordia Maritime. Fartygen har dubbelskrov, två maskinrum med fullständig vatten- och brandintegritet samt två separata framdrivningssystem. Dubbla propellrar och roder samt specialdesignad brygglayout ger fartyget en extremt god manövreringsförmåga samt exceptionellt god runtomkringsikt, vilket underlättar säker navigering i trånga farleder.

Den 17 september lämnade Stena Polaris Finska Viken och beräknas ankomma Yosu i Sydkorea den 22 oktober.

För mer information, v.v. kontakta:

Med kontor i sex länder är Stena Bulk ett av världens ledande tankrederier. Företaget har en kontrollerad flotta på runt 100 fartyg. Stena Bulk är en del av Stena Sfären som har drygt 20 000 anställda och en omsättning på 60 miljarder SEK. http://www.stenabulk.com

Patrik Svahn, Manager Commercial Operations Stena Bulk
Carl-Johan Hagman, CEO, Stena Shipping, Drilling and Ferries