Stena Sonangol Suezmax Pool firar 10 års succé i samarbete och trading

Den framgångsrika Stena Sonangol Suezmax poolen, som startade år 2005 omfattar idag ett tjugofemtal högkvalitativa och bränslesnåla fartyg av Suezmax-modell, men ambitionen finns att öka till ett trettiotal fartyg inom snar framtid. Poolen drivs som ett joint venture till lika delar ägt av Stena Bulk och det angolanska statliga oljebolaget Sonangol. Operation och befraktning av fartygen i poolen sker från Stena Bulks kontor i Göteborg, Houston och Singapore. Fartygen går i den öppna spot-marknaden på världsbasis.

”En målsättning finns att bygga ut poolen till att omfatta ett trettiotal Suezmax-fartyg och utökningen beräknas ske med hjälp av partners och fortsatt inchartering, men det kan även bli aktuellt med köp. Vi avvaktar dock marknadens utveckling och utvärderar kontinuerligt vilket alternativ som är lämpligast,” konstaterar Erik Hånell, VD Stena Bulk.

Av det tjugofemtal fartyg som ingår i poolen idag ägs tolv av ägarna till Stena Sonangol Suezmax poolen, åtta är inhyrda på time charter och tre på kommersiellt management. Den genomsnittliga åldern räknat på samtliga fartyg är drygt fyra år. Ytterligare två nya fartyg är beställda av Sonangol för leverans under år 2017.

”Det finns många fördelar med poolupplägget, bland annat innebär det att ta del av en större marknadsposition och generellt en möjlighet att sprida de risker som uppstår genom svängningarna på en volatil marknad. Tillgång till vår globala täckning med support och en hög användningsgrad till följd av vår operationella excellens är också viktiga faktorer, ” säger Erik Hånell. ”Vi har lyckats extremt väl och ligger i topp när det gäller intjäning, både jämfört med index och konkurrerande pooler. Vår pool har varit den bäst presterande Suezmax-poolen 9 år av 10 och då mycket beroende på vårt kundfokus där innovation, prestation och kvalitet är centralt,” fortsätter Erik Hånell.

Utveckling för energieffektivitet

Sju av fartygen som ingår i poolen beställdes av Stena Bulk år 2010 och byggdes på varvet Samsung Heavy Industries (SHI) i Geoje, Sydkorea. Fartygen är tredje generationens bränsleeffektiva Suezmax-tankers. Stena Teknik ansvarade tillsammans med SHI för utvecklingen och fokus låg på energieffektiviteten. Fartygets tekniska utrustning och design medför att bränsleförbrukningen har reducerats med 10-15 % jämfört med standardtonnage.

”Vi har under senare år expanderat med ett antal egendesignade Suezmax tankfartyg av senaste design och med högsta miljöklass. I våra strategiska investeringar fokuserar vi stort på energieffektivitet och med hjälp av vår tekniska utvecklingsavdelning ser vi till att alltid ligga på absolut framkant vad gäller både säkerhet och miljö. Men även befintliga fartyg evalueras för att finna lösningar till ytterligare bränslebesparing,” avslutar Erik Hånell.

Utbildning ryms inom ramen för pool-samarbetet

Samarbetet inom poolen rymmer även vidareutbildning av Sonangol-anställda både till sjöss och på Stena Bulks kontor. En ny sjöfartsskola i Stenas och Sonangols regi invigdes i Angola sommaren 2014. Skolan levererar marin utbildning, träning och certifiering till angolanska besättningar och bidrar på så vis till Sonangols behov av marin kompetens. Upp till 200 studenter per år beräknas kunna gå den tvååriga utbildningen.

Tekniska data (ca mått) för en Suezmax-tanker:
Längd 270 meter, Bredd 50 meter, Dödvikt 160 000 ton

Se även http://www.stenasonangol.com/ för mer information om Stena Sonangol Suezmax Pool (SSSP).

Jubileumsfirande ägde rum i London 20 maj, idag den 26 maj är det Houstons tur och den 3 juni avslutas firandet i Singapore.

Erik Hånell och Carlos Vicente, Sonangol

Mingel under jubileumslunchen

Erik Hånell och Finn Charlesworth, Genesis

För mer information, v.v. kontakta:

Med kontor i fem länder är Stena Bulk ett av världens ledande tankrederier. Företaget har en kontrollerad flotta på runt 115 fartyg. Stena Bulk är en del av Stena Sfären som har drygt 20 000 anställda och en omsättning på 60 miljarder SEK. www.stenabulk.com