Stena tecknar nytt femårsavtal- titelsponsor för Stena Match Cup på Marstrand

Stena fortsätter som titelsponsorer för Stena Match Cup Sweden. Evenemanget har sedan starten för 18 år sedan blivit en höjdpunkt på den svenska västkusten.

Stena Match Cup Sweden är idag ett av Sveriges största publika idrottsevenemang och fortsätter att växa såväl sportsligt som medialt. Det är en av flera deltävlingar i världscupen i matchracing, Alpari World Match Racing Tour och många av seglingssportens största namn har deltagit sedan starten 1994. Sedan 2010 är Stena titelsponsorer för tävlingen och nu väljer företaget att göra en långsiktig satsning på evenemanget.

”Stena Match Cup Sweden är en chans att få många delar av Stena Sfären att förenas i ett evenemang där vi kan visa upp Stenas bredd och där alla kan vara delaktiga efter egen förmåga och önskan. Dessutom passar ett maritimt evenemang på västkusten våra olika verksamheter bra. Tävlingen är viktig för hela Västsverige och det är därför vi tycker att den är värd att satsa på i framtiden då Stena är en stor arbetsgivare inom Göteborgsområdet”, säger Lena Alvling, Event & Marknadschef på Stena.

Jan Torstenson är VD på Brandspot, arrangören bakom Stena Match Cup Sweden tillsammans med GKSS sedan 2007, och enligt honom är det mycket glädjande att Stena Sfären nu väljer att fortsätta som titelsponsor de kommande 5 åren.
”Det ger tävlingen och oss som arrangörer en långsiktig trygghet och en bra grund att stå på när vi fortsätter utveckla evenemanget tillsammans med Stena och övriga partners inför framtiden”, säger Jan.

Stena Match Cup Sweden 2012 var en stor succé och slog nya sportsliga- och publikrekord. Totalt 115 000 besökare på Marstrand under tävlingsveckan följde svenska Björn Hansen till seger i tävlingen.

För mer information:

Jan Torstenson, VD Brandspot
Fabian Bengtsson, Presskontakt Brandspot
0706-68 55 73, jan.torstenson@brandspot.com  0704-59 72 12, info@fabianbengtsson.se
Lena Alvling, Event & Marknadschef Stena Bulk AB
0704-85 50 20, lena.alvling@stenabulk.com

Stenakoncernen är en av Sveriges största familjeägda företagsgrupper med företag över hela världen. Stena Sfärens fokus ligger på Färjelinjer, Rederi, Offshore Drilling, Fastigheter, Finans, Stena Adactum samt Återvinning, miljö och handel. www.stena.com

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av åtta VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget äger rum en vecka i början av juli varje sommar på Marstrand och drar normalt runt 115 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna. www.stenamatchcupsweden.com

Stena fortsätter som titelsponsorer för Stena Match Cup Sweden de kommande fem åren. Evenemanget har sedan starten för 18 år sedan blivit en höjdpunkt på den svenska västkusten.

Lena Alvling, Event & Marknadschef på Stena
Jan Torstenson, VD Brandspot