60 miljoner kronor till lantbruksforskning

I Stiftelsen Lantbruksforsknings stora höstutlysning finns 60 miljoner kronor tillgängliga för nya ansökningar. 12,5 miljoner kronor är öronmärkta för forskning inom ekologisk produktion och konsumtion. Sista ansökningsdag är den 1 oktober 2013.

Det går att söka medel till nya projekt enligt respektive forskningsprogram inom områdena företagande, kött, potatis, slaktfjäderfä, socker, trädgård samt växtodling. Dessutom är samtliga program öppna för eko-ansökningar. Eko-utlysningen är områdesövergripande och de bästa ansökningarna kommer att beviljas medel oberoende av program.

-          Årets höstutlysning är dubbelt så stor som förra året. Det beror framför allt på att vi fått statlig finansiering, genom forskningsrådet Formas, men också på nya avtal med privata företag säger Christian Nyrén, stiftelsens vd. Där har Formaspengarna varit ett argument för att få med privata finansiärer.

Sista ansökningsdag för att kunna ta del av forskningspengarna är den 1 oktober 2013. Mer information finns på stiftelsens webbplats: www.lantbruksforskning.se.

Lena Strålsjö, forskningschef
lena.stralsjo@lantbruksforskning.se