Hur kan fruktträdskräftan i äpple bekämpas?

Tre projekt fick dela på 2,3 miljoner kronor när Stiftelsen Lantbruksforskning beviljade medel till redan pågående projekt inom växtförädlingsprogrammet. I ett av de pågående projekten har forskarna pressat in sporer från svampsjukdomen fruktträdskräfta i avklippta äppelkvistar och i äppelträd. Målet är att förstå äppelodlarens fiende fruktträdskräftan för att på sikt kunna bekämpa den.

Växtförädling är ett viktigt område inom växtodlingsforskningen. I höstens ansökningsomgång går 2,3 miljoner kronor till tre redan pågående forskningsprojekt i växtförädlingsprogrammet.

Ett av de projekt som fått fortsatt finansiering handlar om svampsjukdomen fruktträdskräfta, Nectria galligena. Fruktträdskräfta är ett stort problem för svenska äppelodlare. Vissa år kan hastigt uppblossande sjukdomsutbrott utplåna hela odlingar av unga äppelträd. I det nu pågående projektet har sporer av Nectria galligena pressats in i avklippta kvistar och i träd. På så vis söker forskarna ny kunskap om genetiska skillnader i mottaglighet mot kräfta hos ett stort antal äpplesorter. Man har också som mål att hitta nya resistenskällor. Projektet ”Kartlägga och bekämpa fruktträdskräftan i äpple!” kommer att pågå i ytterligare två år och bedrivs i nära samarbete med odlare och växtförädlare.

De två andra projekten som får fortsatt finansiering inom växtförädling är:

• ”Tolerans i korn mot övervattning”
  • ”Utveckling av genetiska markörer för resistens, kvalitet och odlingsvärde i havre”

Stiftelsen Lantbruksforsknings forskningsprogram inom växtförädling drivs i samarbete med Forskningsrådet Formas. Hälften av projekten beviljas finansiering hos Stiftelsen Lantbruksforskning och hälften hos Formas. I dagsläget finns bara finansiering till pågående, redan beviljade, projekt. Stiftelsen Lantbruksforskning har som mål att hitta finansieringslösningar för att i framtiden även kunna finansiera helt nya projekt inom växtförädling som kan bidra med värdefull kunskap till lantbruks- och trädgårdsnäringen.

Kjell Ivarsson, forskningssekreterare, Stiftelsen Lantbruksforskning
kjell.ivarsson@lrf.se