Nytt forskningsprogram ställer frågor om ökat  marknadstänk inom lantbruket

Stiftelsen Lantbruksforskning välkomnar i höst ansökningar till ett nytt forskningsprogram ”Lantbrukets hållbara tillväxt och lönsamhet”. Resultaten väntas bli viktiga byggstenar till LRFs stategier för livsmedel och energi, och i förlängningen bidra till ökad produktion inom det svenska lantbruket. 19 miljoner finns till förfogande inom det nya programmet.

Det nya forskningsprogrammet Lantbrukets hållbara tillväxt och lönsamhet har i korthet som mål att utforska det svenska lantbrukets möjligheter till ökad produktion. 19 miljoner kronor finns tillgängliga och sista ansökningsdag är den 1 oktober 2010. För att hela kedjan från produktion till slutkund ska få möjlighet att täckas in uppmuntras ett tvärvetenskapligt angreppssätt. Bland prioriterade frågor inom programmet kan nämnas managment och beslutstöd på gårdsnivå, marknadsanpassning inom lantbruket och yrkets attraktionskraft.

Ansökan till det nya programmet kommer hösten 2010 ske enligt en tvåstegsprocess; först välkomnas projektförslag och därefter en komplett ansökan för ett urval av de inkomna förslagen.

En viktig utgångspunkt för programmet är att LRF har påbörjat ett arbete med att ta fram stategier för en värdeökning inom svensk livsmedelsproduktion samt för en hållbar utveckling inom lantbrukets energianvändning och produktion. Resultaten från det nya forskningsprogrammet förväntas bidra med långsiktighet och färsk kunskap till dessa strategier.

- Det kommer att behövas fler samarbeten på tvären; mellan forskare, samhälle och näringen men även över traditionella forskningsdiscipliner. Nu behöver vi kreativa forskare som hjälper oss att hitta de goda lösningarna som kan öka produktionen, säger Eva Pettersson, forskningschef på Stiftelsen Lantbruksforskning.

Stiftelsen Lantbruksforskning har de senast 5 åren finansierat forskning inom de närliggande områdena tillväxt och företagande, arbetsmiljö samt ekologisk marknad för omkring
54 miljoner kronor. För att finansiera detta har näringen stått för drygt 25 procent. Övrig finansiering kommer från återförda miljöskatter. Lägesrapporter från dessa program hanteras framöver inom Lantbrukets hållbara tillväxt och lönsamhet. Läs om det nya programmet och Stiftelsen Lantbruksforsknings samlade höstutlysning på

Till ansökningsomgången den 1 oktober 2010 finns totalt drygt 100 miljoner kronor tillgängligt för alla Stiftelsen Lantbruksforsknings program.

Eva Pettersson, forskningschef Stiftelsen Lantbruksforskningen
eva.pettersson@lrf.se