Pressmeddelande onsdagen den 16 mars 2011​ Åkersnigel i raps bekämpas med forskning

Stiftelsen Lantbruksforskning har beviljat 900 000 kronor till Hushållningssällskapet i Skaraborg för att bekämpa åkersnigel i höstgrödor som raps.

Åkersnigeln har blivit ett ökande problem som orsakat allvarliga skador på raps och andra höstgrödor som höstvete. Många lantbrukare tar det säkra före det osäkra och sprider bekämpningsmedel i förebyggande syfte vilket kostar pengar och belastar miljön.

Tidigare har man testat en brittisk prognosmetod för åkersnigel på svenska förhållanden. Nu kommer forskarna att fortsätta att testa prognosmetoden samt att undersöka vilken jordbearbetningsmetod som är bäst för att minska antalet sniglar.

Pengarna till projektet kommer från Stiftelsen Lantbruksforsknings forskningsprogram för Fältförsök och metodutveckling.

Forskare ansöker om finansiering från Stiftelsen Lantbruksforskning vars beslutsgrupper beviljar medel för forskningsprojekt som lantbruksnäringen kan ha nytta av inom en nära framtid. Varje forskningsprogram har en sådan beslutsgrupp knuten till sig som består av lantbrukare, forskare, rådgivare och andra experter från lantbruksnäringen.

För ytterligare information kontakta:

Kjell Ivarsson, forskningssekreterare Stiftelsen Lantbruksforskning
kjell.ivarsson@lrf.se

Ulf Axelson, agronom Hushållningssällskapet Skaraborg
ulf.axelson@hush.se

Stiftelsen Lantbruksforskning (SLF) är lantbruksföretagarnas egen forskningsstiftelse. Genom SLF tar lantbrukarna ansvar för finansieringen av svensk lantbruksforskning som stöder en hållbar utveckling av det svenska lantbruket.

SLF:s finansiering bygger på ett frivilligt system där lantbrukets olika näringsgrenar deltar. Forskningen finansieras också med återförda miljöskatter. Läs mer på www.lantbruksforskning.se.