Storslam för forskning om biogas

5 av 6 nya forskningsprojekt som får finansiering genom Stiftelsen Lantbruksforsknings bioenergiprogram handlar om biogas. I de olika projekten ligger fokus på olika delar av kedjan från råvara, genom process och fram till användning av den färdiga produkten.

I projektet ”Effektivare biogasproduktion med hjälp av självseparerande gödsel?" ska Sara Nilsson vid HS Halland ta reda på om det går att utnyttja gödsels benägenhet att skikta sig för att få fram ett energirikare substrat som ger större gasutbyte och mindre transporter.

Emelie Persson på BioMil AB ska undersöka om det går att få ut mer metan genom att behandla halm och halmliknande substrat med ammoniak. Projektet heter "Ammoniakförbehandling av halm och våtmarksmassa för biogasproduktion".

Åke Nordberg vid SLU ska undersöka om träaska kan användas för att ta bort koldioxid från biogas. Målet är en kostnadseffektiv metod att framställa biogas av fordonskvalitet. Projektet har titeln ”Optimerat upptag av koldioxid från biogas med kalciumrik aska”.

I projektet ”Effektivitet och stabilitet hos gårdsbiogasanläggningar - betydelsen av mikroorganismssamhällets struktur” ska Anna Schnürer vid SLU kartlägga mikrobiologin i olika gårdsanläggningar för biogasframställning. Målet är att få fram ett underlag för optimal gasproduktion.

Gunnar Larsson på SLU ska undersöka om traktorer går att köra på biogas med lägre metanhalt. Dels innebär det att produktionen blir billigare, dels är en hypotes för projektet att biogas med lägre metanhalt skulle fungera bättre för att driva gårdens egna traktorer. Projektets titel är Energi- och kostnadseffektiv reningsgrad för biogas vid användning i traktorer”.

De fem projekten får dela på 3,2 miljoner kronor över 2 år.

Linda Hedlund, Stiftelsen Lantbruksforskning
telefon 0706-02 90 47