Indien och Sverige stärker partnerskap för global industriomställning och banar väg för LeadIT 2.0

Indiens premiärminister Shri Narendra Modi och Sveriges statsminister Ulf Kristersson lanserade idag ett stärkt partnerskap för att driva på klimatomställningen inom den tunga industrin på COP28. Samarbetet har utvecklats med stöd av Ledarskapsgruppen för Industriomställning (LeadIT).

Sveriges statsminister Ulf Kristersson och Indiens premiärminister Shri Narendra Modi. Foto: Indiens utrikesministerium

I ett gemensamt uttalande sa Indien och Sverige att industriomställningen kräver samarbeten mellan länder som ligger i framkant i teknikutveckling och länder som har åtagit sig att anpassa sin industriella utveckling till målen i Parisavtalet.

Sveriges och Indiens nya partnerskap ska stärka ländernas samarbete kring grön industriomställning samt bistå Indien i deras prioriteringar för omställningen genom samordnat tekniskt och finansiellt samarbete, såväl bilateralt som multilateralt.

Tydliga och konkreta resultat från partnerskapen ska levereras senast vid COP30 år 2025.

– LeadIT välkomnar partnerskapet och ser fram emot att stödja det för att bana väg för gröna industriprojekt inom sektorer som stål-och cement. Det kommer att utgöra en viktig del av LeadIT:s framtida arbete där våra medlemmar driver på den gröna industriomställningen för att uppnå nettonollutsläpp från industrin till 2050, säger Per Andersson, LeadIT:s sekretariatschef.

Mer information

1. Leadership Group for Industry Transition (LeadIT) samlar länder och företag som arbetar med olika åtgärder för att uppnå Parisavtalet. LeadIT:s medlemmar har enats om att energiintensiv industri kan och måste minska utsläppen av koldioxid för att uppnå nettonollutsläpp senast 2050.

2. I samband med COP28 kommer LeadIT:s medlemmar att anta en vision för initiativets nästa fas (2024–2026).

3. Se inspelningen från LeadIT:s event på COP 28 den 1 december.

4. LeadIT 2.0 ska påskynda en rättvis och jämlik industriomställning genom partnerskap, gemensam teknikutveckling samt finansiellt och tekniskt stöd med fokus på industriomställning i för tillväxt- och utvecklingsekonomier.

Event 10 december: LeadIT 2.0 – Partnerships for a Just and Equitable Industry Transition

Media är välkomna att delta i LeadIT sidoevenemang på COP28 ”LeadIT 2.0 – Partnerships for a Just and Equitable Industry Transition”.

Tid: 10 december kl.10:55-11:45 UAE
Plats: Svenska paviljongen. Evenemanget kommer att också livestreamas.

För mer information och intervjuer, kontakta:

Nina Eneroth, Kommunikationsansvarig LeadIT, nina.eneroth@sei.org, +46 73 628 03 10

Leadership Group for Industry Transition (LeadIT) lanserades av Sveriges och Indiens statsministrar vid FN:s klimattoppmöte 2019 och stöds av World Economic Forum (WEF). LeadIT samlar länder och företag som arbetar för att uppnå nettonollutsläpp från industrin till 2050. LeadIT:s sekretariat sköts av Stockholm Environment Institute (SEI).