Kersti Kaljulaid, tidigare president i Estland och Per Mickwitz, vicerektor vid Lunds universitet, tar plats i SEI:s styrelse

Kersti Kaljulaid, tidigare president i Estland och Per Mickwitz, vicerektor vid Lunds universitet, har utsetts av regeringen till Stockholm Environment Institute:s (SEI) styrelse från och med 2024.

Kersti Kaljulaid (Foto: Jake Farra) och Per Mickwitz (Foto: Charlotte Carlberg Bärg)

– Jag är mycket glad över att välkomna SEI:s nya styrelseledamöter. Båda kommer att tillföra ett stort värde till den strategiska styrningen av vår verksamhet, säger SEI:s vd Måns Nilsson.

– Vi förväntar oss ett ökat fokus på Östeuropa och den östliga partnerskapsregionen, för att stödja dem i deras arbete mot klimatneutralitet och EU-anslutning. Med Kersti Kaljulaid i styrelsen kommer SEI:s roll och möjligheter för detta att stärkas. Vi strävar också efter att ytterligare stärka vårt vetenskapliga arbete samt vår förmåga att utvärdera och lära av vårt arbete. Detta är områden där professor Mickwitz kommer att tillföra ett stort värde.

Kersti Kaljulaid var Estlands president 2016–2021. Före det var hon ledamot av europeiska revisionsrätten och hade olika höga befattningar inom energi-, investeringsbank- och telekomsektorerna. År 2021 utsåg FN:s generalsekreterare António Guterres henne till global talesperson för FN:s strategi Every Woman Every Child.

– Jag har personlig erfarenhet av den höga kvalitet som Stockholm Environment Institute:s forskning håller och ser fram emot att bidra till deras arbete. Mitt mål är att föra ut kunskapen till dem som har verktygen för att skapa förändring och bidra till att förändra vår värld, säger Kersti Kaljulaid.

Professor Per Mickwitz arbetar som vicerektor för forskning, hållbarhet och campusutveckling vid Lunds universitet. Mellan 2019 och 2020 arbetade han som föreståndare för Internationella miljöinstitutet vid Lunds universitet.

Jag har följt SEI:s arbete under lång tid och varit mycket imponerad av såväl relevansen som kvaliteten i deras arbete. Samtidigt som SEI bedriver policyrelevant verksamhet i nära samarbete med beslutsfattare och intressenter producerar de också akademisk forskning av mycket hög kvalitet, säger Per Mickwitz.

Läs mer om de nya styrelseledamöterna på sei.org.

För mer information och foton, kontakta:

Ulrika Lamberth, pressansvarig SEI, ulrika.lamberth@sei.org, + 46 73 801 70 53

Stockholm Environment Institute är en internationell och oberoende forsknings- och policyorganisation som tacklar miljö- och hållbarhetsutmaningar. Vi kopplar samman vetenskap och beslutsfattande för att utveckla lösningar och bidra till en hållbar framtid för alla. På våra åtta center i Europa, Asien, Afrika och Amerika engagerar vi oss i policyprocesser, utvecklingsåtgärder och affärspraxis över hela världen www.sei.org @SEIforskning

Citat

Måns Nilsson, vd SEI