Ny chef för Stockholm Environment Institute

Pressmeddelande den 22 november, 2011

SEI:s styrelse har nu beslutat vem som blir ny chef efter Johan Rockström, som enligt forskningsinstitutets stadgar kommer att lämna chefsposten 2012, efter många och framgångsrika år. Johan Kuylenstierna har utsetts till ny chef för Stockholm Environment Institute, efter en omfattande rekryteringsprocess som har letts av SEI:s styrelse.

– Johan Kuylenstierna är en utomordentligt skicklig ledare med erfarenhet från både svenska och internationella organisationer med ett gediget kunnande om miljöforskning och hållbar utveckling, säger Kerstin Niblaeus, styrelseordförande för Stockholm Environment Institute.

Kuylenstierna har tidigare haft många ledande positioner på nationell och internationell nivå, och arbetar nu som chef på SEI:s huvudkontor i Stockholm. Johan Kuylenstierna har bland annat varit rådgivare till ordföranden för UN-Water, senast stationerad på FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation i Rom (FAO).

– Jag känner mig hedrad över att ha blivit erbjuden tjänsten som chef för ett internationellt erkänt institut med forskningscentra i Afrika, Asien, Europa och Nordamerika. Jag kommer att fokusera på att ytterligare stärka organisationens kapacitet att erbjuda vetenskapligt stöd och analys till beslutsfattare i syfte att främja en hållbar utveckling. SEI står kompetensmässigt starkare än någonsin och kommer att fortsätta att vara aktiv i allt från global politik till lokal tillämpning av hållbar utveckling, säger Johan Kuylenstierna, tillträdande chef för Stockholm Environment Institute.

Innan han började på FN, tjänstgjorde han som projektledare på Stockholm International Water Institute med det övergripande ansvaret för World Water Week i Stockholm. Han var med och etablerade det svenska initiativet Swedish Water House och var dess första chef. Kuylenstierna är också adjungerad professor i internationella vattenfrågor vid Stockholms universitet.

– Jag har haft förmånen att lära känna och arbeta med Kuylenstierna under lång tid. Han är en mycket entusiasmerande person med ett stort kontaktnät. Jag gratulerar både SEI och Johan till det nya ledarskapet, och ser fram emot ett fortsatt gott samarbete, säger Anders Berntell, chef för Stockholm International Water Institute (SIWI).

Beslutet att rekrytera en ny chef grundar sig på SEI:s stadgar; en person får inte vara chef under fler än åtta år i följd. Rockström kommer därför med varm hand att överlämna chefsposten i april 2012, då han övergår till att vara chef på heltid för Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet.

– SEI spelar en internationellt ledande roll i arbetet för en global hållbar utveckling. Med Johan Kuylenstierna får institutet en chef som ytterligare kommer att stärka SEI:s strategiska forskningsarbete och dess relevans i Sverige och i världen. Jag ser också fram emot att ytterligare stärka samarbetet mellan Stockholm Environment Institute och Stockholm Resilience Centre, via min roll som chef för Stockholm Resilience Centre, säger Johan Rockström.

Ylva Rylander, pressansvarig på Stockholm Environment Institute
ylva.rylander@sei-international.org +46 731 50 33 84

Kerstin Niblaeus, styrelseordförande för Stockholm Environment Institute
kerstin.niblaeus@sei-international.org