Pressinbjudan: Vad innebär överenskommelsen på COP28?

Överenskommelsen vid FN:s klimatkonferens i Dubai om att länder ska ställa om från fossila bränslen markerar en historisk milstolpe. Men, flera potentiella kryphål kan motverka den snabba utfasning som behövs. Betydande framsteg gjordes också när det gäller fonden för skador och förluster och ett globalt mål om klimatanpassning beslutades.

Klimatförhandlingarna i Dubai. Foto: Lynsi Burton, SEI.

Finns det fortfarande olösta frågor efter att årets klimatförhandlingar har avslutats och vilka frågor behöver tas upp på nästa klimatkonferens 2024?

Den 19 december sammanfattar experter, väl insatta i klimatförhandlingarna, årets förhandlingar och vad dess resultat betyder för klimatutmaningen som världens länder står inför.

Talare

• Mattias Frumerie, Sveriges klimatambassadör samt chefsförhandlare och delegationschef för UNFCCC vid Klimat- och näringslivsdepartementet
  • Åsa Persson, forskningschef och vice vd vid Stockholm Environment Institute (SEI)
  • Ricardo Marshall, Director, Roofs to Reefs Programme (R2RP), Prime Minister’s Office, Barbados (preliminärt)
  • Emma Modéer Wiking, chef för internationellt, hållbart företagande, Business Sweden
  • Maria Jernnäs, postdoktor vid centrum för klimatpolitisk forskning, Linköpings universitet

Maria Jernnäs vid Linköpings universitet och aktiv i forskningsprogrammet Mistra Geopolitics kommenterade ländernas åtagande live från Dubai i SVT Aktuellt utifrån UNFCCCs NDC Synthesis report, som sammanställs varje år innan COP.

Ländernas ambitioner har ökat sedan Parisavtalet antogs år 2015, men deras nuvarande åtaganden motsvarar endast en utsläppsminskning med 3 procent till år 2030 jämfört med 2019. FN:s klimatpanel IPCC bedömer att vi behöver en minskning med 43 procent för att nå Parisavtalets temperaturmål.

Panelsamtalet hålls på engelska och leds av professor Björn-Ola Linnér, Centrum för klimatpolitisk forskning vid Linköpings universitet, och programchef för Mistra Geopolitics.

Datum, tid och anmälan

19 december, kl. 13.00-14.30 CET (webbinarium)

Anmäl dig

Arrangörer

Samtalet arrangeras av Centrum för klimatpolitisk forskning vid Linköpings universitet i samarbete med Mistra Geopolitics forskningsprogram och Stockholm Environment Institute (SEI).

Maria Cole, senior kommunikationsansvarig för Mistra Geopolitics vid SEI
maria.cole@sei.org, +46 70 224 2022

Ylva Rylander, pressansvarig för Mistra Geopolitics vid SEI
ylva.rylander@sei.org, +46 73 150 3384

Mistra Geopolitics analyserar dynamiken inom geopolitiken med fokus på mänsklig säkerhet och miljöförändringar. Forskningsprogrammet samlar ett tvärvetenskapligt team med svenska institut och universitet: Stockholm Environment Institute (SEI), Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI), Linköpings universitet, Uppsala universitet, Stockholms universitet och Lunds universitet, med två högprofilerade internationella forskningsinstitut, E3G och adelphi.

Programmet leds av SEI och finansieras av Mistra, Stiftelsen för miljöstrategisk forskning. Mistra Geopolitics samverkar med ett 15-tal aktörer inklusive svenska myndigheter, företag och branschorganisationer.