Stora Enso det enda europeiska skogs- och pappersbolaget i Dow Jones hållbarhetsindex

Stora Enso har blivit inkluderat i hållbarhetsindexet Dow Jones Sustainability Index (DJSI) för elfte året i rad. Koncernen är det enda europeiska företaget inom skogs- och papperssektorn som ingår i DJSI under 2011−2012. Stora Enso fick högsta branschpoäng för hållbart skogsbruk, ledarskap inom produktansvar och miljöledning. De företag som ingår i DJSI åren 2011−2012 meddelades idag.

”Vi gör hela tiden framsteg när det gäller vårt globala ansvar. Att få vara med i Dow Jones hållbarhetsindex för elfte året i rad och alltjämt förbättra vår prestation i indexet är tecken på att vi är på rätt väg”, säger Stora Ensos CEO Jouko Karvinen.

”Vi har tänkt om när det gäller vårt sätt att handla i ansvarsfrågor och tagit nya initiativ för att exempelvis förbättra hållbarhetsstandarderna i vår leverantörskedja och att öka engagemanget i lokala samhällen. Det gläder mig att se att våra insatser återspeglas också i resultaten i DJSI. Det enda sättet vårt företag kan bli ännu mer ansvarstagande än idag är genom att tänka i nya banor – att ifrågasätta gamla sätt att arbeta och hitta nya vägar och lösningar. Det viktigaste är att lyssna på våra intressenter och lära av dem.”

Dow Jones hållbarhetsindex är de första globala indexen som följer de finansiella resultaten hos hållbarhetsinriktade företag. Företagen inkluderas i eller utesluts från indexen utifrån deras ekonomiska, miljömässiga och sociala prestationer. Indexen ger investerare en tillförlitlig och objektiv referensram i förvaltningen av deras portföljer med hållbarhetsprofil.

Läs mer om Dow Jones hållbarhetsindex på

För ytterligare information, v g kontakta:
Terhi Koipijärvi, Head of Global Responsibility, tel +358 2046 21347

www.storaenso.com/investors

Stora Enso är den globala nytänkaren i förpacknings-, pappers- och träproduktsindustrin. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 26 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2010 uppgick till 10,3 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.