Stora Enso har tilldelats pris för programmet Pathfinders och Pathbuilders

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 2014-06-23 2014 kl. 09.05 EET

Stora Ensos ledarskapsutvecklingsprogram Pathfinders och Pathbuilders har tilldelats utmärkelsen EFMD Excellence in Practice Gold Award för 2014 i kategorin organisationsutveckling av European Foundation for Management Development (EFMD). Priset tilldelades gemensamt till Stora Enso och affärsskolan IMD i Lausanne i Schweiz, koncernens partner i genomförandet av programmet.

”Det gläder oss att Pathfinders och Pathbuilders har fått detta erkännande. För oss har initiativet varit till stor hjälp i vårt omvandlingsarbete eftersom det har möjliggjort att fantastiska människor hos Stora Enso och IMD har kunnat samarbeta och tänka i nya banor. Programmet är ett utmärkt exempel på medskapande mellan deltagarna, vår ledningsgrupp Group Leadership Team och IMD. Jag är väldigt glad över att EFMD har gett oss denna utmärkelse”, säger Lars Häggström, EVP, Global People and Organisation.

Programmet Pathfinders startades år 2011 och fortsatte som Pathbuilders under 2012. Syftet är att utveckla Stora Enso genom att hantera affärskritiska utmaningar. Samtidigt som dessa utmaningar utgör grunden för programmet får deltagarna även lära sig av fallexempel och det senaste inom forskningen. Ett annat mål är att ge deltagarna möjlighet att utveckla och förverkliga sin potential. Samtliga medarbetare har rätt att söka till programmet och hittills har över 400 personer uttryckt en önskan att få delta.

EFMD är en global, medlemsstyrd organisation baserad i Bryssel. Utmärkelsen EFMD Excellence in Practice Awards (EiP) ger erkännande till framstående fallstudier som visar exempel på effektiva och verkningsfulla ledarskaps- och utvecklingssamarbeten mellan partnerorganisationer.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Lars Häggström, EVP, Global People and Organisation, tel. +46 1046 717 01

www.storaenso.com/investors

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 28 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2013 uppgick till 10,5 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Lars Häggström
EVP, Global People and Organisation