Fler går utbildning för säkrare färder på sjön

Allt fler utbildar sig för ökad säkerhet och kunskap till sjöss.  Antalet utfärdade intyg, såsom förarintyg för båt, har ökat med 20 % det gångna verksamhetsåret, jämfört med tidigare år. Det konstaterar Nämnden för båtlivsutbildning (NFB) där Svenska Kryssarklubben är en av medlemmarna.

- Det är ett uttryck för att båtfolk anser att utbildning bidrar till mer nöje, ökad kunskap och säkerhet till sjöss, säger NFBs ordförande Fredrik Norén.

Svenska Kryssarklubben är en av 4 medlemmar i NFB, som finns i Kryssarklubbens lokaler. Kunskapskraven och intygen som NFB tagit fram ligger helt i linje med Svenska Kryssarklubbens motto: ”För dig som vill få ut mer av ditt båtliv”, där säkerhet och kunskap är en viktig del för ett säkrare båtliv.

De 4 medlemmarna i NFB är: Transportstyrelsen, Svenska Kryssarklubben, Svenska Seglarförbundet och Svenska Båtunionen.

Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar. Kryssarklubben är för dig som vill få ut mer av ditt båtliv och som älskar båt, hav och skärgård för segel eller motor. Syftet med föreningen är att inspirera till ett aktivt båtliv, ökad gemenskap och dela erfarenheter och kunskaper för ett säkrare båtliv.

Kontakt:

Kommunikatör Maud Nordell