Fler utbildar sig för säkrare färder på sjön

Allt fler utbildar sig för ökad säkerhet och kunskap till sjöss.  Antalet utfärdade intyg, som förarintyg för båt, har ökat med 15 % det gångna verksamhetsåret, jämfört med tidigare år. Ett tecken på att hemester i båt fortfarande lockar. Det konstaterar Nämnden för båtlivsutbildning (NFB), där Svenska Kryssarklubben är en av medlemmarna.

- Det är ett uttryck för att fritidsbåtsfarare inser att utbildning och ökad kunskap ökar säkerheten på sjön, vilket i sin tur gör sjöresan så mycket roligare, säger Svenska Kryssarklubbens generalsekreterare Fredrik Norén.

Svenska Kryssarklubben är en av fyra medlemmar i NFB, vars kansli finns i Kryssarklubbens lokaler. Kunskapskraven och intygen som NFB tagit fram ligger helt i linje med Svenska Kryssarklubbens motto: ”För dig som vill få ut mer av ditt båtliv”, där säkerhet och kunskap är en viktig del för ett säkrare båtliv.

Fakta om Nämnden för båtlivsutbildning:
NFB består av båtlivets organisationer, Svenska Kryssarklubben, Svenska Seglarförbundet och Svenska Båtunionen, samt Transportstyrelsen. Sedan 1985 har NFB ansvarat för utbildning och examination av förarintyg och en lång rad andra behörigheter för fritidsbåtar. Tack vare lång erfarenhet och samarbete har Sverige därför ett mycket säkert båtliv.

Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar. Kryssarklubben är för dig som vill få ut mer av ditt båtliv och som älskar båt, hav och skärgård för segel eller motor. Syftet med föreningen är att inspirera till ett aktivt båtliv, ökad gemenskap och dela erfarenheter och kunskaper för ett säkrare båtliv.