Nu på lördag 14 oktober fyller världens största båtklubb Svenska Kryssarklubben 100 år

I ett helt sekel har Kryssarklubben ideellt arbetat för ett säkert, tryggt, miljövänligt, inspirerande och upplevelserikt båtliv för sina medlemmar, som älskar båt, hav och skärgård för segel eller motor. På lördag firar föreningen med en jubileumsmiddag i Stockholm. Dessförinnan håller Kryssarklubben sitt 100:e årsmöte. Förutom sedvanliga årsmötespunkter kommer Kryssarklubben informera om sitt ställningstagande till Värmdö kommuns havs- och kustplan, som man menar lägger en våt filt över fritidsbåtslivet.

De som bildade Kryssarklubben för 100 år sedan gjorde det för att de saknade en förening för familjer som tillbringar sin fritid på sjön, utan att kappsegla. Då, kring 1923, fanns till största delen kappseglingsklubbar för enbart män. Visionen var: ”Det är inte den ensamme mannen, hjälten, som ska sätta segel. Det handlar om kvinnor och män, barn och ungdomar som gör upptäcktsfärder tillsammans och i samförstånd.” Denna gäller fortfarande. Redan från starten var kvinnor med som medlemmar.

- Vi är väldigt glada över att vårt syfte är efterfrågat och gångbart än idag. Vi märker det på medlemstillströmningen som trots konjunkturen är god. Vi har för avsikt att fortsätta att sprida kunskap och utbilda kommande generationer till en ansvarsfull båtglädje i 100 år till!, säger Fredrik Norén, generalsekreterare Svenska Kryssarklubben.

I Svenska Kryssarklubbens årsbok för 2023, Båtglädje, finns mer att läsa om framväxten av världens största båtklubb. Boken är skriven av medlemmarna Carina Lernhagen Matz och Erling Matz.

Kryssarklubben har 40 000 medlemmar i hela Sverige, i grannländerna och i Medelhavet. Föreningens historia går hand i hand med fritidsbåtlivets framväxt i Sverige, vilket skildras i boken. I Sverige finns drygt 800 000 fritidsbåtar, enligt Transporstyrelsens senaste båtlivsundersökning.

Angående Svenska Kryssarklubbens ställningstagande till Värmdö kommuns havs- och kustplan, som skickats ut till media tidigare, är ställningstagandet följande:

• Kryssarklubben är kritiska till de föreslagna riktlinjerna om generellt ankringsförbud i vatten grundare än sex meter. Detta kommer att begränsa allemansrätten. I stället förordar Kryssarklubben en inventering i fält och faktabaserad dokumentering av särskilt skyddsvärda vikar, att konsekvenser analyseras och att olika intressen vägs mot varandra innan beslut om eventuella restriktioner.

• Skärgårdens betydelse som riksintresse för friluftslivet bör lyftas fram bättre i planen. Länsstyrelsen har bland annat pekat ut stora delar av skärgården (både i Värmdö och angränsande kommuner) som riksintresse för friluftslivet. Idag är båtlivet och det rörliga friluftslivet en av Sveriges största folkrörelser. Den svenska allemansrätter, strandskyddet och alla naturhamnar är en viktig förutsättning för det rörliga friluftslivet. Begränsar man det, begränsar man friluftslivet och som sagt, allemansrätten.

- Flertalet seglare och motorbåtsförare har inga kunskaper om var de olika kommungränserna går i våra skärgårdar. Kommungränser framgår inte av sjökort. Stockholms skärgård har dessutom en hög andel fritidsbåtsfarare från våra grannländer som definitivt inte har den kunskapen. Hur ska Värmdö kommun informera fritidsbåtsfararna om reglerna, hur ska kommunen kontrollera efterlevnad? Vi befarar dessutom framtida olika regler i olika kommuner, vilket gör att fritidsbåtsfararna riskerar att bli ofrivilliga regelbrytare på grund av snåriga och olika regler, säger Kryssarklubbens generalsekreterare Fredrik Norén.

Att Värmdö kommun bedriver havs- och kustplanering är däremot Kryssarklubben mycket positiv till. Föreningens medlemmar uppskattar i högsta grad vattenburet friluftsliv och en långsiktig planering av kusten kan säkerställa detta för framtiden.

Den media som vill ha ett exemplar av årsboken, vänligen mejla: info@sxk.se

Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar. Kryssarklubben är för dig som vill få ut mer av ditt båtliv och som älskar båt, hav, sjö och skärgård för segel eller motor. Syftet med föreningen är att inspirera till ett aktivt båtliv, ökad gemenskap och dela erfarenheter och kunskaper för ett säkrare och miljövänligare båtliv. I år fyller Svenska Kryssarklubben 100 år. Kryssarklubben bildades ur en önskan om en förening för familjer; män, kvinnor och barn, som är på sjön på sin fritid. I kontraskt till de kappseglingsklubbar för män som fanns då. Kryssarklubbens inriktning var från början säkerhet, utbildning i navigation och säkerhet på sjön, tips och inspiration samt gemenskap. Så är det än i dag - 100 år av båtglädje!