Var ska vi tömma toan?

Fyra år efter toatömningslagens införande saknas många sugtömningsstationer och 20 % av de som finns fungerar inte. Var ska vi som är på sjön tomma toan?, undrar Svenska Kryssarklubben med adress Transportstyrelsen.

Svenska Kryssarklubbens 40 000 medlemmar är som alla andra måna om miljön och särskilt i de vackra sjö- och kustlandskapen där medlemmarna gärna tillbringar sin fritid. Toatömningsförbudet för fritidsbåtar infördes 2015 och innebar förbud för utsläpp i havet. Istället ska toaletterna tömmas i tömningsstationer utplacerade runt kusterna. Idag ska det finnas cirka 320 tömningsstationer, men runt 80 % av dem fungerar inte! Hur har det blivit så här?, undrar Svenska Kryssarklubben i sin tidning På Kryss.

Och konstaterar två anledningar till detta:
1. Det saknas bidrag för nyinvestering. Innan det var lag fanns bidrag för att bygga tömingsstationer. När lagen väl var ett faktum försvann bidragsmöjligheten.

2. Ägaren av en tömningsstation får inte ta ut en särskild ersättning för drift och underhåll. Att ha en tömningsstation är en stor kostnad för en förening eller båtklubb.

Även när det gäller landbaserade toaletter verkar det som om kommunerna inte verkar vilja ta på sig en sådan kostnad. Vissa kommuner har satsat, men det finns ingen information om vilka och var.

Tillsynsansvaret ligger på Transportstyrelsen, som saknar resurser att utföra tillsynen. Istället är det vi båtägare som ska anmäla.

Läs mer i Kryssarklubbens tidning På Kryss:  https://pakryss.se/var-ska-vi-tomma-toan/

Kontakt:

Kommunikatör Maud Nordell