Följ Taxiförbundets seminarier i Almedalen direkt i datorn

Varmt välkommen till tre laddade seminarier om taxi i Almedalen 2015. Är du inte på plats kan du följa dem i direktsändning i din dator eller mobil. Klicka på länkarna nedan.

Nollvision för färdtjänsten
Massmedierna rapporterar om klagomål på färdtjä nsten. Brukare har släppts av vid fel ställe, vilket är besvärande för samtliga inblandade. Men att peka finger mot varandra löser inte problemen, tvärt om. Frågan är hur vi kan ta ett gemensamt ansvar för att förhindra enskilda tragedier i framtiden.

Medverkande: Björn Hugosson, gruppchef, Omvärld & Utveckling, WSP; Lise Lidbäck, ordförande, Neuroförbundet; Håkan Thomsson, ordförande, Synskadades Riksförbund; Rune Kjernald, vice ordförande, SPF Seniorerna; Per Juth, förbundsdirektör, Svenska Taxiförbundet

Följ seminariet direkt i din dator. Klicka här: http://tvalmedalen.se/7211

Tid: Måndagen den 29 juni 2015, kl. 10.30‒11.30
Plats : Kronstallgränd /Kilgränd, trädgården, Visby

Rädda landsbygden med taxi i linjetrafik
En satsning på bättre regional service med anropsstyrd trafik skulle sannolikt leda till att många familjer kan bo kvar eller flytta tillbaka till sin hembygd. Stora bussar som fraktar luft i brist på resenärer är kostsamma för kommunerna och kan ersättas med t ex anropsstyrd taxi i linjetrafik.

Vid seminariet presenterar HUI Research en studie av Kalmar Länstrafiks satsning på anropsstyrd trafik. Politiska representanter deltar i ett samtal om hur taxi kan bidra till att det blir mer kollektivtrafik för pengarna.

Medverkande; Nils Bohlin, konsultchef, HUI Research; Anders Åkesson (c), Riksdagens trafikutskott; Johan Andersson (s), Riksdagens trafikutskott; Per Juth, förbundsdirektör, Svenska Taxiförbundet

Följ seminariet direkt i din dator. Klicka här: http://tvalmedalen.se/7213

Tid: Måndagen den 29 juni 2015, kl. 13.30‒14.30
Plats: Kronstallgränd /Kilgränd, trädgården, Visby

Konkurrens på lika villkor
Ny skarp lagstiftning för taxi är avsedd att ge positiva effekter för kunderna, de seriösa företagen och samhället i dess helhet. En negativ effekt av dessa åtgärder är att avarterna inom taxi flyttar till andra mer svårkontrollerade områden såsom svarttaxi. Ny teknik gör det enklare än någonsin tidigare att organisera sådan verksamhet. Representanter för politik och näringsliv deltar i ett samtal om möjliga åtgärder för att ge taxibranschen en konkurrens på lika villkor.

Medverkande: Jonas Milton, vd, Almega; Boriana Åberg (m), Riksdagens trafikutskott; Teres Lindberg (s), Riksdagens trafikutskott; Per Juth, förbundsdirektör, Svenska Taxiförbundet

Följ seminariet direkt i din dator. Klicka här: http://tvalmedalen.se/7217

Tid: Onsdagen den 1 juli 2015, kl. 10.30‒11.30
Plats: Kronstallgränd /Kilgränd, trädgården, Visby

claudio.skubla@taxiforbundet.se

Svenska Taxiförbundet företräder Sveriges taxiföretag. Bakom oss står nära 230 beställningscentraler, vilket motsvarar cirka 70 procent av taxibranschen.