Noll privatbilism i städer och skattelättnader för taxi var budskapet vid dagens offentliga utfrågning i Sveriges Riksdag

Under förmiddagen arrangerade Trafikutskottet en offentlig utfrågning i Sveriges Riksdag om ett ökat kollektivt resande för framtiden. Vid utfrågningen deltog Svenska Taxiförbundet, representerad av förbundsdirektör Claudio Skubla som höll anförandet nedan:

År 2060 kommer Sverige att ha 13 miljoner invånare. Vi har en migration som gör att vi blir fler – men det främsta skälet till att vi blir fler är att vi blir allt äldre eftersom vi lever längre. Befolkningsökningen kommer att innebära stora möjligheter för vårt land men också utmaningar, eftersom vi kommer att resa mer – inte mindre! Därför är det hög tid att planera för hur vi ska förflytta oss i framtiden.

Vi måste resa hållbart. Vi måste hushålla med våra resurser. Vi måste resa tillsammans.

Därför är jag glad över att få vara här och berätta hur taxinäringen förbereder sig inför ett ökat kollektivtrafikresande.

År 2060 kommer fordonsflottan att vara fossilfri sedan länge. Självkörande bilar kommer att vara en självklar del av taxiföretagens tjänsteutbud. Taxi kommer att vara en viktig del i lösningen på våra gemensamma utmaningar att skapa hållbara städer och hålla vår landsbygd levande.

Hållbara städer handlar om att bygga bort bilberoendet och att kraftigt begränsa privatbilismen. Redan om drygt tio år kommer vi att ha 140 000 nya bostäder bara i Stockholm – med flera nya stadsdelar. Det är alltså hög tid att börja planera och forma våra städer så att vi klarar en hållbar urbanisering.

Vi vill alla slippa köer, slippa bo nära trafikerade vägar och slippa se värdefull mark användas till parkering.

För att klara den kraftiga befolkningstillväxten behövs lösningar för att människor ska klara sin vardag. Därför behöver stadsplaneringen utgå ifrån nya mobila lösningar där taxi, budbilar och cyklister ingår. Kollektivtrafiken, så som den ser ut idag, är en bra grund att bygga vidare på. Med bilpooler, budfirmor, cyklar – och taxi – kan vi skapa mobila lösningar som leder till att morgondagens stadsbor inte ens behöver tänka tanken att köpa en egen bil.

Trots en stark urbanisering kommer befolkningen att fortsätta att öka i de flesta kommuner. Det ställer krav på en omställning till ett ökat kollektivt resande också på landsbygden. På senare tid har anropsstyrd kollektivtrafik med taxi blivit allt vanligare, men skulle kunna användas mycket mer. Anropsstyrd trafik är en resa som bara genomförs när någon resenär efterfrågar en resa och kan användas där underlaget för en ordinarie busslinje inte finns. Nya områden kan försörjas med kollektivtrafik, fler hållplatser kan finnas och fler turer kan erbjudas. Dessutom bidrar den till att stärka taxiföretagen på landsbygden, vilket skapar arbetstillfällen och trygghet lokalt.

Även i städerna kan systemet användas. När nya bostadsområden byggs tar det tid innan befolkningsunderlaget för en buss är tillräckligt stort och utbyggnaden av kollektivtrafik är ikapp. Under tiden är anropsstyrd kollektivtrafik med taxi en bra lösning.

Samtidigt som behovet av taxiföretagens tjänster ökar har vi allvarliga bekymmer att ta itu med här och nu. Lönsamheten i branschen är låg och pressas av skatter, tvingande avgifter och upphandlingar som i huvudsak går efter lägsta pris. På flera håll i landet väljer regionala kollektivtrafikmyndigheter att ta hem och driva färdtjänst och skolskjuts i egen regi eller att upphandla långa avtal med bussföretag. Det leder till att lokala taxiföretag tvingas lägga ner, vilket får negativa konsekvenser för näringslivet och befolkningen på orten.

Vi i taxinäringen gör vad vi kan för att förbereda oss inför de möjligheter och utmaningar som väntar i framtiden, men vi behöver stöd från politiken.

För det första måste vi snarast börja stadsplanera för noll privatbilism. Här behöver vi fokusera på att förenkla för alternativen, inte bara försvåra för privatbilismen. Det måste bli smidigare och mer tillförlitligt att åka taxi. En lågt hängande frukt är att släppa in taxi i kollektivkörfälten. En större utmaning är att införa bilfria zoner där bara taxi och övrig kollektivtrafik tillåts.

För det andra måste det bli billigare att åka taxi. En förutsättning för att så ska ske är att politiken genomför skattelättnader för taxi, eftersom skatter och tvingande avgifter står för 60 procent av taxiföretagens kostnader. En lågt hängande frukt är att befria taxi från trängselskatten. En annan är att införa RATT – en motsvarighet till ROT och RUT – för taxi. En frukt som hänger lite högre upp i trädet är att sänka arbetsgivavgifterna för taxi och andra personalintensiva branscher

År 2060 kommer taxi att vara en ännu viktigare del av kollektivtrafiken än vi är idag – och vi ser verkligen fram emot det uppdraget. Tack för ordet!

Förbundsdirektör

Svenska Taxiförbundet företräder Sveriges taxiföretag. Bakom oss står nära 230 beställningscentraler, vilket motsvarar cirka 70 procent av taxibranschen. Konkurrens på lika villkor och ett ökat miljö- och trafiksäkerhetsarbete i branschen, är exempel på frågor som Förbundet driver. Vi har också tagit en aktiv roll i kollektivtrafikbranschens arbete med syfte att öka andelen kollektivtrafik och därmed bidra till en hållbar tillväxt för Sverige.