Ny rapport visar: Fyra av tio UberPOP-förare slinker igenom Ubers kontroller

Fyra av tio förare som kör UberPop förekommer i kriminella handlingar. Drygt 3 procent av bilarna har körförbud, var tredje bil ägs inte av föraren och 76 procent saknar F-skattebevis. Det visar en färsk studie genomförd av Gothia Protection Group.

En färsk undersökning som Svenska Taxiförbundet låtit Gothia Protection Group göra av drygt 120 UberPOP-förare visar att fyra av tio förare, eller 37 procent, förekommer i kriminella handlingar, drygt 3 procent av bilarna har körförbud, var tredje bil ägs inte av föraren och 76 procent saknar F-skattebevis.

- Det här styrker den bild som massmedierna tidigare visat att Ubers kontroller är bristfälliga. Det visar också att det regelverk som finns för att driva taxiverksamhet är viktigt. Nu ser vi fram emot att våra tillsynsmyndigheter på allvar tar tag i Ubers beställaransvar, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.

De kriminella handlingar som förarna gjort sig skyldiga till är bland annat grovt rattfylleri, stöld, misshandel, grovt narkotikabrott, olaga frihetsberövande och urkundsförfalskning. Många förare är dessutom dömda för olika trafikbrott, såsom fortkörning, kört bilar med körförbud och så vidare.

Även ambassadpersonal kör Uber
Iakttagelser som Gothia Protection Group gjort i samband med uppdraget är att ett stort antal förare är väl medvetna om att det de gör är kriminellt. Förarna får 80 procent av det de kör in åt Uber insatt veckovis och Uber står för eventuella böter. De flesta förarna har varit i Sverige en kort tid och strävar efter att ta taxiförarlegitimation. Det har också visat sig att en del UberPOP-förare är anställda på ambassader (Irak och Nigeria).

Månadslön på 40 000 SEK
Ytterligare observationer som gjorts är att det inte sker någon kontroll av förarna, förarna är garanterade en minimiersättning på helgerna samt att en förare kan tjäna 10 000 SEK i veckan efter att Uber fått sin del.

Utredningsåtgärder
Skatteverket är informerade om det som framkommit under uppdraget och ett möte med polisen är inplanerat. Ubers juridiska ansvar (beställaransvar) kontrolleras dessutom.

Utredningen
Totalt genomfördes 149 UberPop-resor med 118 olika förare, nio av dessa förare gick inte att identifiera.

Rapporten finns att ladda ner på Svenska Taxiförbundets hemsida: http://www.taxiforbundet.se/media/93394/uberpop_granskning.pdf

Förbundsdirektör

Svenska Taxiförbundet arbetar för en sund och blomstrande taxinäring. Bakom oss står nära 230 beställningscentraler, vilket motsvarar cirka 70 procent av taxibranschen.