Regeringen måste snarast agera utifrån EU-kommissionens nya riktlinjer om statsstöd

Den 19 mars fattade EU-kommissionen beslut om nya riktlinjer kring statsstöd från medlemsstaterna, vilket beskrivs i dokumentet Temporary Framework for State aid measures to support the economy in the current COVID-19 outbreak. Dessa riktlinjer ger bl.a. medlemsstaterna rätten att besluta om kontanta stöd på upp till 800 000 EUR till utsatta företag.

- Vi uppmanar regeringen att snarast ta tillvara på möjligheten som EU-kommissionens nya riktlinjer ger, och rädda taxibranschens företagare och dess anställda, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiföbundet.

Situationen inom taxinäringen är nu att upp till 80 procent av dagsintäkterna försvunnit som en följd av Corona-viruset (Covid-19). Utan ett villkorslöst tillskott av kapital riskerar en majoritet av företagen inom taxinäringen att gå i konkurs. Branschen sysselsätter cirka 40 000 anställda, och följden av att Regeringen inte agerar resolut vore massarbetslöshet och konkurser på bred front i taxinäringen. Något som även skulle slå hårt mot de samhällsviktiga transporter såsom färdtjänst, skolskjuts och sjukresor.