– Tappet är ett tecken på marknadschefernas allt mer utmanande värld

De nya siffrorna från TNS SIFO och Orvesto Konsument 2012:2 är dyster läsning för många tidskrifter. Medan dagspress håller sig på en stabil nivå så tappar tidskrifterna räckvidd i senaste mätningen.

Av 227 redovisade titlar så är det 63 som ökar sin räckvidd, 154 minskar och 10 titlar är oförändrade.

-        Detta är ett i raden av tecken på en alltmer utmanande värld för Sveriges marknadschefer. Det blir allt svårare att nå ut till sina målgrupper, och marknadscheferna måste jobba allt kreativare med betald räckvidd, egna kanaler och förtjänade kanaler, säger Alexander Högman, ordförande för Sveriges Annonsörers kommitté för tidskriftsannonsering.

En av de kategorier som har tappat flest läsare är barn- och föräldratidningar. Även biltidningar minskar i antalet läsare. Medan Sport och Fritid samt Damtidningar/Mode/Skönhet är två av de kategorier som har ökat.

Totalt har de redovisade tidskrifterna 40 024 000 bruttoläsare.
 Det betyder att varje person läser i snitt 5,5 tidskriftstitlar. I Orvesto Konsument 2012:1 var den siffran 5,7.

För mer information, kontakta gärna:
Alexander Högman, ordförande Sveriges Annonsörers kommitté för tidskrifter samt Nordic Advertising Manager Renault Nordic AB: alexander.hogman@renault.com eller 0708-67 44 88.

Sveriges Annonsörers medlemmar står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation och marknadschefens bästa vän hjälper vi annonsörerna att arbeta effektivare med reklam, media och deras varumärke. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är världens största annonsörorganisation med över 500 medlemsföretag. Läs gärna mer på www.annons.se.