Två podcastgrundare, en reklamskola och en musikstreamingtjänst har nominerats till det prestigefulla Stora Annonsörpriset. Vem som vinner avslöjas under Sveriges Annonsörers årliga tema- och inspirationsdag Stora Annonsördagen, den 10 mars.

Stora Annonsörpriset delas årligen ut till en person eller en organisation som har gjort en betydelsefull insats för landets annonsörer. Sveriges Annonsörers verkställande utskott tar fram en bruttolista på nominerade, från vilken styrelsen väljer ut tre toppkandidater. Utav dessa tre utses en vinnare av styrelsen. Den första pristagaren var Jan Stenbeck som mottog priset postumt 2003. Vem som tar emot årets pris avslöjas den 10 mars, på Stora Annonsördagen på Grand Hôtel i Stockholm.

Prismotiveringar till de nominerade

Alex & Sigge
”För sitt nyskapande sätt att lyfta en av framtidens plattformar för både lyssnare och annonsörer – podcasten.”

Hyper Island
”För deras professionella och ständigt uppdaterade utbildning av studenter som ska bli framtidens kommunikatörer – antingen på byrå, eller som annonsörer i ett företag eller i en organisation.”

Spotify
”För att på ett banbrytande sätt ha skapat en kanal för att engagera och sprida, i detta fall musik, till hela världen – och tagit med annonsörerna in i den digitala transformationen.”

Tidigare pristagare

2003 Jan Stenbeck

2004 Leon Nordin

2005 Birgit Friggebo

2006 Bror Anders Månsson

2007 Pelle Törnberg

2008 Jonas Birgersson

2009 Micael Dahlén

2010 Nyamko Sabuni

2011 Staffan Forsman & Sven-Olof Bodenfors

2012 Reklamombudsmannen

2013 Aftonbladet

2014 Berghs School of Communication

Mer information om Stora Annonsörpriset: www.annons.se/stora-annonsorpriset

STORA ANNONSÖRDAGEN 2015
Årets tema är ”Marknadschefen 3.0”. Hur ser utmaningarna ut framöver? Hur hänger man med i svängarna och optimerar sin marknadsföring i vår ständigt föränderliga omvärld? Det är lätt att lockas till att hitta snabba svar. Men som med allt annat ett företag väljer att göra, eller inte göra, måste marknadschefen börja med att ställa rätt frågor.

Datum: tisdagen den 10 mars
Tid
: Dörrarna öppnar klockan 08.00 för registrering och frukostmingel. Programmet håller på mellan klockan 09.00 och 16.00, och avrundas med mingel fram till klockan 18.00.
: Grand Hôtel, Stockholm. Ingång korsningen Stallgatan/Blasieholmsgatan.

Konferencier
Dagen inleds och modereras av den hyllade kommunikatören Lottie Knutson.

Mer information och programwww.annons.se/stora-annonsordagen-2015

Pressackreditering och önskemål om intervju med någon av gästerna eller pristagaren:
Vänligen kontakta Erik Huss, pressansvarig, Sveriges Annonsörer
E-post: erik.huss@annons.se
Telefon: 08-545 252 34, 0725-66 15 70

I pressackreditering ingår plats vid journalistbord med arbetsyta, utsikt över scenen, mat, dryck och wifi. Intervjuer bokas via pressansvarig.

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med cirka 550 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på www.annons.se

Alex & Sigge, Hyper Island och Spotify nominerade till Stora Annonsörpriset 2015.