Annonsörerna tror på oförändrade investeringar

Turbulens i världsekonomin får inte annonsörerna att skära i budgeten nästa år
- åtminstone inte i den egna. Däremot tror de på en generell nedgång i reklaminvesteringarna på den svenska marknaden.
Det visar en undersökning som genomförts bland medlemmarna i Sveriges Annonsörer.

Det råder finansiell oro i världen och många marknadschefer är mitt uppe i budgetarbetet inför nästa år. En undersökning som Sverige Annonsörer har genomfört bland sina medlemsföretag i samarbete med Novus visar att sju av tio tror att det egna företagets marknadsbudget kommer att ligga på samma nivå under nästa år som innevarande år.

Men när annonsörerna istället får svara på hur de tror att reklaminvesteringarna kommer att utvecklas totalt i Sverige blir svaret ett annat. Endast en tredjedel tror att reklaminvesteringarna förblir oförändrade under nästa år, medan hela 64 procent tror att de minskar.

-       Det är tydligt att många marknadschefer tror att de sitter i en säkrare sits än sina kollegor. Vårt råd till alla annonsörer är att inte dra ner på marknadskommunikationen oavsett konjunktur, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Så här svarade annonsörerna:

Fråga: Hur tror du att den pågående finansiella och allmänna ekonomiska oron i världen kommer att påverka ditt företags marknadsbudget för 2012?
Investeringarna kommer att öka: 13 %.
Investeringarna kommer att minska: 16 %.
Investeringarna kommer att vara oförändrade: 71 %.

Fråga: Hur tror du att den pågående finansiella och allmänna ekonomiska oron i världen kommer att påverka reklaminvesteringarna i Sverige nästa år (2012)?
Investeringarna kommer att öka: 3 %.
Investeringarna kommer att minska: 64 %.
Investeringarna kommer att vara oförändrade: 33 %.

De som eventuellt tvingas att skära ner svarar att de i första hand skulle göra det på sponsring och event samt bio- och utomhusreklam. Prioriterade kanaler i mediemixen är däremot internet, pr och direktreklam.

Undersökningen är genomförd bland Sveriges Annonsörers medlemsföretag och 120 marknadschefer har besvarat frågorna.

Resultatrapport och pressbilder finns på www.annons.se/press

För mer information, kontakta:
Anders Ericson,
vd Sveriges Annonsörer:
E-post: anders@annons.se, telefon 08-545 252 32 eller 0708-18 75 99.
Elisabeth Thörnsten
, kommunikationschef Sveriges Annonsörer:
E-post: elisabeth@annons.se, telefon: 08-545 252 34 eller 0708-34 66 30.

Sveriges Annonsörers medlemmar står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation och marknadschefens bästa vän hjälper vi annonsörerna att arbeta effektivare med reklam, media och sitt varumärke. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är världens största annonsörorganisation med över 500 medlemsföretag. Läs gärna mer på www.annons.se.