Annonsörkommittén förstärks med Erik Grohman

Sveriges Annonsörer förstärker sitt verkställande utskott, Annonsörkommittén, med Erik Grohman från Nordisk Film. Kommitténs största frågor 2008 handlar om Reklamombudsmannen och genomförandet av beslutade egenåtgärder.

– Jag gick med i Annonsörkommittén för att bidra med ett perspektiv från en bransch som inte varit representerad tidigare och för att få en inblick i och möjlighet att påverka frågor som drivs av kommittén, säger Erik Grohman, marknadschef på Nordisk Film.

En av förra årets viktigaste frågor för Annonsörkommittén var frågan om Time-shift. Kommittén drev fram riktlinjer för hur annonsörerna ska debiteras för reklam som sänds tidsförskjutet. Man beslutade att följa EU-standarden, vilket innebär att reklam som sänds upp till sju dygn efter sändning är att betrakta som debiterbar. Dock måste sändningen vara inom en uttalad kampanjperiod.

Annonsörkommittén består av: Mats Wester, GE Moneybank - ordförande Elisabeth Andersson, Telia Sonera Linus Almqvist, Vattenfall Annica Axelsson, Svenska Spel Mattias Elholm, Findus Sverige Anders Ericson, Sveriges Annonsörer Jan Fager, Sveriges Annonsörer Anders Forssten, Max Hamburgerrestauranger Erik Grohman, Nordisk Film Mikael Hellman, If Skadeförsäkring Staffan Jansson, Apollo Katarina Jerndahl, Unilever Thomas Jonasson, JC Margareta Kylberg, Sveriges Annonsörer Beatrice Lindvall, Procter & Gamble Martin Lundell, Scan Sylvia Nylin, Svenska Turistföreningen Patrik Riese, GM Norden Staffan Slörner, Försvarsmakten

För mer information: Margareta Kylberg, Sveriges Annonsörer,E-post margareta.kylberg@annons.se telefon 08-545 252 37 eller 0705-24 57 55.
Anna Lindström, Sveriges Annonsörer, E-post anna.lindstrom@annons.se telefon 08-545 252 38 eller 0763-40 99 20.

Pressbilder: www.annons.se/press