Branscherna som är störst på digital annonsering

Den digitala annonseringen ökar lavinartat men det är väldigt olika hur mycket de olika branscherna syns på nätet.
Medan vissa branscher ännu inte tycks ha hittat till internet finns det andra som väljer att spendera en relativt stor andel av sin annonsbudget digitalt.

Branschen som investerar mest i reklam - oavsett kanal - är livsmedelsbranschen, men som digitala annonsörer hör de inte till någon av de större aktörerna.

Istället är internetmedier och sajter, den bransch som syns mest digitalt, vilket oftast innebär annonsering för det egna varumärket eller är reklam för en produkt eller tjänst som är en ren internetföreteelse till exempel Blocket.se.

Även bilbranschen samt lotteri- och spelbranschen hör till de största branscherna för digital annonsering.

Bil- och mc-återförsäljare återfinns som tvåa på topplistan.

-        Det är inte konstigt att bilannonseringen går så starkt även på internet. Nybilsförsäljningen i år spås slå alla tidigare rekord, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

5,6 procent av alla annonser som syns på internet är reklam för spelbranschen.

- Att spel- och lotteribranschen ofta annonserar på internet kan förklaras av att många speltjänster tillhandahålls där. Dessutom har vi ett spelmonopol i Sverige som förbjuder spelbolag att marknadsföra sig via svenska medier - det så kallade främjandeförbudet - men ett spelföretag som sitter på exempelvis Malta och annonserar på internet slinker igenom det nätet, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Topp 10 – branscherna som spenderar mest digitalt *

Bransch Digital annonsering Andel av total
MSEK digital annonsering
1. INTERNETMEDIER OCH SAJTER 233 688 MSEK 8,1 %
2. BILAR-/MC-ÅTERFÖRSÄLJARE 180 859 MSEK 6,3 %
3. LOTTERIER, SPEL 161 388 MSEK 5,6 %
4. FILMBOLAG 153 350 MSEK 5,3 %
5. PERSONBILAR 143 142 MSEK 5,0 %
6. FASTIGHETSMÄKLARE 130 275 MSEK 4,5 %
7. DAGSTIDNINGAR 125 342 MSEK 4,3 %
8. POPULÄRTIDNINGAR 97 796 MSEK 3,4 %
9. KONSULTER 71 048 MSEK 2,5 %
10. MOBILTELEFONOPERATÖRER PRIVAT 61 777 MSEK 2,1 %

Källa: TNS-Sifo Reklammätningar 1 januari – 30 september 2015. Siffran för internet avser bruttoinvesteringarna för display-annonsering för cirka 200 sajter samt mobilmarknadsföring (det vill säga exklusive webb-tv, sök, e-postreklam och online-kataloger).

Den digitala annonskakan är i enorm tillväxt. Mellan januari och augusti 2015 investerades närmare 2,9 miljarder kronor i digital annonsering, enligt TNS Sifos Reklammätningar.  Enligt Institutet för Reklam- och Mediestatistik, IRM, som mäter nettoinvesteringar stod internet för 5 % av de totala medieinvesteringarna vid millennieskiftet. År 2014 utgjorde internet 34 procent av de totala medieinvesteringarna på cirka 32 miljarder kronor.

Kontaktpersoner vid Sveriges Annonsörer
Anders Ericson, vd,
 08-545 252 32, 0708-18 75 99, anders.ericson@annons.se

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på www.annons.se