Debattsvar till Grön ungdom i DN: Fem goda skäl för reklam i kollektivtrafiken

Sveriges Annonsörer bemöter idag den kritik som Grön ungdom riktade mot reklam i kollektivtrafiken på lördagens DN Debatt. Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson menar att reklam är en viktig del av ett fritt, demokratiskt samhälle och i själva verket gynnar kollektivtrafiken och dess resenärer.

Anders Ericson skriver att Sveriges Annonsörer tar starkt avstånd från Grön ungdoms förslag att göra kollektivtrafiken i Stockholm reklamfri. Han menar att reklamen i kollektivtrafiken är viktig för de företag som bidrar till människors försörjning och välstånd samt är en naturlig del av ett fritt, demokratiskt samhälle. Kommunikation med företagens tilltänkta kunder är livsnödvändig och sker bäst på de platser där kunderna befinner sig, lämpligtvis under resan till och från jobbet. Där tar de till sig budskapen eller väljer att syssla med något helt annat.

Grön ungdom menar i lördagens debattartikel att reklamintäkterna är försumbara, men utan de omkring 250 miljoner kronor som annonsörerna årligen inbringar till SL skulle biljettpriser och landstingsskatt behöva höjas. Dessutom ingår ofta renhållning och service av hållplatser och vänteställen i kontrakten med SL, vilket sparar kostnader för skattebetalarna.

Sveriges Annonsörer samtycker däremot med Grön ungdom om att det finns reklam av varierande kvalitet men anser att alla seriösa företag och organisationer, inklusive politiska partier, vet att reklam av låg kvalitet ger dålig och ofta en direkt negativ effekt. Därför har Sveriges Annonsörer tagit initiativ till Reklamombudsmannen (RO), som aktivt jagar dålig reklam med blåslampa. Sveriges Annonsörer bedriver även en omfattande utbildningsverksamhet för att uppmuntra och stödja god reklam, skriver Anders Ericson.

Debattartikeln med de fem argumenten i sin helhet finns på DN.se: www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/fem-goda-skal-for-reklam-i-kollektivtrafiken

Anders Ericson
, vd för Sveriges Annonsörer
, 08-545 252 32, anders.ericson@annons.se